ارائه مدل مفهومی سیستم اطلاعات مدیریت معاونت توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل مفهومی سیستم اطلاعات مدیریت معاونت توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. روش : پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر نوع گردآوری داده ها، رویکرد پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتوای کیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان معاونت توسعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که سؤالات آن بعد از سه مصاحبه، نهایی شد. 19 نفر از کارکنان معاونت توسعه نهاد به عنوان نمونه پژوهش با روش هدفمند، و با حداکثر تنوع انتخاب شدند. بعد از هر مصاحبه، متن آن پیاده سازی و کدگذاری شد. در تحلیل محتوای مصاحبه ها کدهای اولیه، مقوله های فرعی و مقوله های اصلی استخراج شدند. یافته ها: در تحلیل مصاحبه ها تعداد 12 فرایند برای معاونت توسعه نهاد شناسایی شد. فرایندهای اداره کل تأمین منابع شامل دو فرایند تعیین تکلیف منابع اهدایی و شناسایی منابع کتابی و غیرکتابی بود. فرایندهای اداره ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی شامل سه فرایند برگزاری مسابقات کشوری، تبلیغات دیجیتالی، و نشست های کتابخانه ای بود. اداره کل توسعه کتابخانه ها و مشارکت ها شامل هفت فرایند اصلی شامل ایجاد و طراحی کتابخانه ها، طراحی خدمات برای کتابخانه ها، فهرست نویسی، فرایند صلاحیت احراز پست، فرایند انتخاب برگزیدگان کشوری، فرایند بروزرسانی دستورالعمل ها و آیین نامه های مربوط به کتابخانه ها، و فرایند پشتیبانی و توسعه نرم افزار سامان بود. برای هر کدام از فرایندها، دروندادها به عنوان اطلاعات مورد نیاز کارشناسان جهت انجام فرایند و بروندادها به عنوان گزارش خروجی فرایندها برای مدیران شناسایی شد. همچنین ویژگی های هر کدام از اطلاعات نیز تعیین گردید. نتیجه گیری: در پژوهش حاضر با شناسایی فرایندهای معاونت توسعه نهاد، فهرستی از اطلاعات مورد نیاز کارشناسان و مدیران با ویژگی های مورد نظر برای هر فرایند تهیه شده است. براساس این فرایندها، دروندادها و بروندادها و ویژگی های اطلاعات، می توان مدل سیستم اطلاعات مدیریت معاونت توسعه نهاد را به صورت سلسله مراتبی ترسیم کرد. در این راستا، به معاونت توسعه نهاد پیشنهاد می شود براساس نیازهای مدل مفهومی شناسایی شده در این پژوهش، یک سیستم اطلاعات مدیریت با داشبوردهای پیشنهادی برای فرایندهای مختلف طراحی شود. همچنین پژوهش حاضر مدلی برای سیستم های مدیریت اطلاعات سازمان ها در اختیار می گذارد که راهنمایی برای استخراج مؤلفه های سیستم اطلاعات مدیریت آنها است.Designing a conceptual model of Management Information System of the Iran Public Libraries Foundation
Purpose: This study aims to design a conceptual model of the management information system for the Library Development and Reading Promotion Department within the Iran Public Libraries Foundation.
Method: The present study was conducted with a specific purpose and utilized qualitative research methods for data collection, specifically qualitative content analysis. The statistical population for this study comprised the employees of the Development Office of the Public Libraries Institution. The research tool employed was a semi-structured interview, with the questions finalized after conducting three preliminary interviews. A total of 19 employees from the Development Office of the Institution were selected as the research sample using a purposive sampling method to ensure maximum diversity. Following each interview, the transcripts were created and coded. In the content analysis of the interviews, primary codes, subcategories, and main categories were identified.
Findings: In the analysis of the interviews, twelve processes were identified for the Deputy for Institutional Development. The processes of the General Office of Resource Supply included two specific activities: assigning donated resources and identifying both book and non-book resources. The Office of Reading Promotion and Cultural Affairs undertakes three key initiatives: organizing national competitions, implementing digital advertising campaigns, and hosting library meetings. The General Office of Library Development and Partnerships encompasses seven primary processes: creating and designing libraries, developing library services, cataloging, the qualification process for positions, selecting national winners, updating guidelines and regulations related to libraries, and supporting and enhancing the Saman software. For each process, inputs were identified as the information required by experts to execute the process, while outputs were defined as process output reports intended for managers. Additionally, the characteristics of each piece of information were established.
Conclusion: This study has identified the processes of the Library Development Department, compiling a list of essential information for experts and managers, characterized for each process. Based on these processes, inputs, outputs, and information characteristics, a hierarchical model of the management information system for the department can be constructed. It is recommended that the Library Development Department develop a management information system with proposed dashboards for various processes based on the conceptual model needs identified in this research. Additionally, this study offers a framework for the management information systems in organizations, aiding in the identification of their management information system components.







