آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر تعیین رفتار اطلاع یابی دانش پژوهان سطح چهار حوزه های علمیه خراسان رضوی با استفاده از شبکه عصبی می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی است که با رویکرد کمی و با استفاده از شبکه عصبی، انجام شده است. ابزار این پژوهش پرسشنامه ای متناسب با رفتار اطلاع یابی دانش پژوهان سطح چهارحوزه های علمیه استان خراسان رضوی است که بین نمونه ای از دانش پژوهان مدارس عالی علمیه نواب، آیت اله خویی و نرجس توزیع شده است. پس از جمع آوری داده ها، شبکه عصبی به منظور خوشه بندی داده ها انتخاب شد و با استفاده از نرم افزار Matlab 14، دانش پژوهان بر اساس مؤلفه های اصلی پژوهش (هدف و انگیزه اطلاع یابی، مهارت اطلاع یابی، راه های اطلاع یابی) خوشه بندی شدند. سپس با حذف هر یک از زیرمؤلفه های مؤلفه اصلی پژوهش، مؤثرترین و کم اثرترین گزینه در رفتار اطلاع یابی آنان تعیین شد. یافته ها: با انجام خوشه بندی با استفاده از شبکه عصبی خودسازمان ده، مؤثرترین مؤلفه در هدف و انگیزه اطلاع یابی دانش پژوهان حوزه انجام فعالیت های پژوهشی، فرهنگی و مذهبی و کم اثرترین مولفه کسب وجهه علمی و رقابت با هم ترازان تعیین شد. مهم ترین مؤلفه در مهارت اطلاع یابی آگاهی از نیاز اطلاعاتی خود و کم اثرترین مؤلفه مشاهده نشد. مؤثرترین راه دسترسی به اطلاعات ، استفاده از منابع چاپی  و کم اثرترین راه خرید منابع می باشد. نتیجه گیری: با توجه به هدف و یافته های پژوهش حاضر، با تعیین رفتارهای اطلاعاتی که از نیازهای اطلاعاتی سرچشمه می گیرد، تهیه و تدارک منابع مورد نیاز دانش پژوهان در حوزه، از تمهیداتی است که لازم است برای رفع نیازهای اطلاعاتی آنان انجام شود و زمینه تصمیم گیری اطلاعات گرا برای مدیران کتابخانه ها فراهم می شود.

The Assessment of Information–Seeking Behavior of Khorasan Razavi Seminary Students with Neural Network Approach

Aim: This study aims to assess the information seeking behavior of seminary students using neural network in Khorasan-e- Razavi. Research Methodology: The study is an applied and descriptive survey conducted with quantitative approach using neural networks. Data were collected by a questionnaire included with the information seeking behavior of seminary students in Khorasan-e- Razavi province distributed between the samples. After collecting data, the neural network was selected for clustering the data and using Matlab 14 software, seminary students were clustered individually and as a whole on the basis of the main components of the. Then, after removing each sub-component of the main components of the research, the most effective and the least effective option on information seeking behavior of seminary students were determined. Findings: Considering clustering using self-organizing neural networks, the most effective component in motivation was determined as conducting research, cultural and religious activities. The least effective component were determined as academic reputation and compete with peers. The most important component of information seeking skill was awareness of their information needs, but the least component was not observed. The most effective way to access information in the seminary schools was print resources and the least effective way was determined as buying needed resources. Conclusion: According to the aim and findings of this study, it is possible to assess the information behavior of seminary students, using neural networks method and clustering sampling.

تبلیغات