آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۶

چکیده

زمینه و هدف: بهره گیری از برنامه ریزی راهبردی به عنوان یک ضرورت در دولت ها، سازمان ها و جوامع مطرح شده است. نظام آموزشی همانند دیگر سازمان های امروزی لازم است از دس تاوردهای ن وین دان ش ازجمله برنامه ریزی راهبردی بهره ببرد و طراحی، تدوین و اجرای چنین برنامه ای را به عنوان اولویتی اجتناب ناپذیر، مورد توجه قرار دهد. این مقاله با هدف، ارائه مدل برنامه ریزی راهبردی در سازمان های آموزشی تهیه گردیده است.روش: در این پژوهش از طریق رویکرد کیفی فراترکیب بیش از 80 سند علمی و مطالعه منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی علمی معتبر داخلی و خارجی بررسی و مبتنی به روش هفت مرحله ای سندلوسکی و بارسو مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و پس از احصاء کیفیت ابراز (روایی و پایایی) با استفاده از شاخص کاپای کوهن (۱/۸۹ درصد) ابعاد و مؤلفه های مدل برنامه ریزی راهبردی در سازمان های آموزشی احصاء شد.یافته ها و نتایج: از مجموع بیش از 80 سند مرتبط با موضوع پژوهش ، تعداد 23 پژوهش با مقیاس مهارت های ارزیابی انتقادی انتخاب و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافته های این پژوهش، مدل برنامه ریزی راهبردی در سازمان های آموزشی شامل ابعاد تدوین (173 مؤلفه)، اجراء (37 مؤلفه) و ارزیابی (16 مؤلفه) می باشد.

Presenting a strategic planning model in educational organizations (a meta-synthesis study)

Background and Objective: The use of strategic planning has been raised as a necessity in governments, organizations and societies. The educational system, like other organizations today, needs to benefit from new knowledge achievements, including strategic planning, and consider the design, development and implementation of such a program as an inevitable priority. This article aims to present a strategic planning model in educational organizations.Method: In this research, through a qualitative meta-synthesis approach, more than 80 scientific documents and studies published in reputable domestic and foreign scientific databases were reviewed and analyzed based on the seven-step method of Sandelowski and Barso. After assessing the quality of expression (validity and reliability) using Cohen's Kappa index (89.1%), the dimensions and components of the strategic planning model in educational organizations were assessed.Findings and Results: From a total of more than 80 documents related to the research topic, 26 studies were selected and analyzed using the critical appraisal skills scale. Based on the findings of this study, the strategic planning model in educational organizations includes the dimensions of formulation (173 components), implementation (37 components), and evaluation (16 components). 

تبلیغات