بررسی ارتباط مدارای اجتماعی و دینداری در میان دانشجویان دانشگاه تبریز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش: یکی از پیش نیازهای شکل گیری جامعه مدنی، وجود مدارای اجتماعی در آن جامعه است. نهادینه شدن مدارای اجتماعی در یک جامعه می تواند در برطرف کردن تعارضات مختلف تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مدارای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و ارتباط آن با دینداری انجام گرفت. روش پژوهش: روش استفاده شده در این پژوهش پیمایشی بوده و دانشجویان دانشگاه تبریز جامعه آماری این تحقیق در سال 1403 می باشند. با استفاده از فرمول کوکران 172 نفر از این دانشجویان به شیوه نمونه گیری طبقه ای مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش مدارای اجتماعی از پرسشنامه استاندارد مدارای اجتماعی به کار رفته در پژوهش زالی زاده و همکاران (1397) و برای سنجش دینداری از پرسشنامه استاندارد گلاک و استارک استفاده شده است. یافته ها: حسب یافته های پژوهش، میانگین مدارای اجتماعی در بین افراد مورد بررسی برابر با 79/59 درصد است بدین معنی که دانشجویان مورد نظر دارای مدارای اجتماعی متوسط به بالایی می باشند. در میان ابعاد مدارای اجتماعی، بعد مدارای جنسیتی حائز بیشترین میانگین درصدی و بعد مدارای مذهبی دارای پایین ترین میانگین درصدی در میان ابعاد متغیر مدارای اجتماعی بوده است. همچنین، میانگین دینداری برای پاسخگویان 54/75 درصد به دست آمده که نشان می دهد میزان دینداری دانشجویان دانشگاه تبریز در حد بالا می باشد. نتیجه گیری: نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد که، مدارای اجتماعی با دینداری رابطه مثبت و معنی داری دارد. همچنین، ابعاد اعتقادی، مذهبی، ملیتی و رفتاری مدارای اجتماعی رابطه معنی داری با دینداری داشته در حالیکه ابعاد قومیتی، جنسیتی و اخلاقی مدارای اجتماعی رابطه معنی داری با دینداری دانشجویان نداشته است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد که، ابعاد چهارگانه دینداری حدود 18 درصد واریانس متغیر مدارای اجتماعی را تبیین می کنند.Investigating the relationship between social tolerance and religiosity among students at the University of Tabriz.
                            
                                Introduction: One of the prerequisites for the formation of civil society is the existence of social tolerance in that society. Institutionalizing social tolerance in a society can have a very positive effect on resolving various conflicts. This research aims to investigate the status of social tolerance among students at the University of Tabriz and its relationship with religiosity.
Methodology: The present research was conducted using a survey method and its statistical population is students at the University of Tabriz in 1403, of whom 172 were selected using the Cochran formula and stratified sampling. To measure social tolerance, the standard questionnaire of social tolerance used in the study by Zalizadeh et al. (2018) was used, and to measure religiosity, the standard questionnaire of Glock and Stark was used.
Results: The research findings show that the average social tolerance among students is 59.79 percent, which indicates that social tolerance has a medium to high status among students. Among the dimensions of social tolerance, the gender tolerance dimension had the highest average percentage and the religious tolerance dimension had the lowest average percentage among the dimensions of the social tolerance variable. In addition, the average religiosity for the respondents was 75.54 percent, which shows that the level of religiosity of Tabriz University students is high.
Conclousion: The results of the research hypothesis test show that social tolerance has a positive and significant relationship with religiosity. Also, the belief, religious, nationality, and behavioral dimensions of social tolerance had a significant relationship with religiosity, while the ethnic, gender, and moral dimensions of social tolerance did not have a significant relationship with students' religiosity. The results of the regression analysis show that the four dimensions of religiosity explain about 18 percent of the variance of the social tolerance variable.
                            
                        
                        






