آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۸

چکیده

زمینه و هدف: این پژوهش برای مطالعه جامعه شناختی نقش مصرف شبکه های اجتماعی مجازی در جامعه پذیری جوانان تهرانی در سال 1400 طراحی شده است. روش: با توجه به نبود ابزار دقیق برای سنجش هریک از متغیرها، محقق با بعضی از متخصصان، مصاحبه انجام داده و ابزار مربوطه را از مصاحبه با حدود 12 نفر، که به صورت هدفمند از میان اعضای جامعه آماری (شامل جوانان بین 18 تا 30 سال ساکن تهران) گزینش شدند، طراحی کرده است. در مرحله بعدی، ابزار مورد آزمون های مختلف قرار گرفت و در نهایت، پرسشنامه بین 384 نفر از جوانان شهر تهران، توزیع شد. شیوه نمونه گیری در بخش کیفی، به صورت هدفمند و در حالت کمّی، به صورت تصادفی بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داده اند که رابطه ای معنادار میان شبکه های اجتماعی مجازی و فرآیند جامعه پذیری وجود دارد و هرچه سطح استفاده از این شبکه ها بیشتر باشد، جامعه پذیری نیز محتمل تر می شود. نتیجه گیری: شبکه های اجتماعی، جامعه پذیری اجتماعی را بیش از انواع دیگر جامعه پذیری تحت تاثیر قرار می دهند، درحالی که کمترین اثر را بر جامعه پذیری فرهنگی دارند. هریک از حالات شبکه های اجتماعی، نقش متفاوتی در فرآیند جامعه پذیری دارند. به این ترتیب که جامعه پذیری نخست از حالت ویدئویی، سپس تصویری و صوتی و در نهایت از حالت صوتی تاثیر می پذیرد.

A Sociological Analysis of the Role of Social Media Use in the Socialization of Youth in 2021 (Case Study: Tehran)

Background and Objective: This research was designed to conduct a sociological study on the role of social media use in the socialization of young Tehran residents in 2021. Method: Due to the lack of precise tools for measuring each of the variables, the researcher conducted interviews with some experts and designed the relevant tools from interviews with approximately 12 individuals, who were purposefully selected from among the members of the statistical population (including young people between 18 and 30 years old residing in Tehran). In the next stage, the tools were subjected to various tests, and finally, the questionnaire was distributed among 384 young people in Tehran. The sampling method was purposeful in the qualitative section and random in the quantitative section. The data were analyzed using SPSS version 22 software. Findings: The findings have shown that there is a significant relationship between social media and the socialization process, and the higher the level of use of these networks, the more likely socialization becomes. Results: Social networks affect social socialization more than other types of socialization, while they have the least impact on cultural socialization. Each of the modes of social networks plays a different role in the socialization process. In this way, primary socialization is influenced by the video mode, then by the image and audio mode, and finally by the audio mode.

تبلیغات