تبیین تأثیر یادگیری راهبردی بر بهره برداری از فرصت های کسب و کار بین المللی با میانجیگری بلوغ سازمانی و قابلیت های پویای صادراتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مهم ترین مسیر برای بقا و به دور ماندن از تکانه های اقتصادی، استفاده از دانش برای بلوغ سازمان و رشد قابلیت های صادراتی آن متناسب با تغییرات محیط بین المللی است. هدف از این مطالعه آن است که با ارائه مدلی اثرگذاری اکتساب دانش مربوط به کسب وکارهای بین المللی به درون سازمان در بین المللی شدن آن را بیازماید. کسب وکارها به منظور بهره برداری از فرصت های رشد، دسترسی به مشتریان جدید و تطبیق با تغییرات محیط برون مرزی وارد عرصه فعالیت های بین المللی می شوند. ازآنجا که اطلاعات تفصیلی در مورد شرکت های کوچک و متوسط تولیدی صادرکننده وجود ندارد، با استفاده از فرمول تعدیل شده کوکران برای جامعه آماری نامعلوم، حجم نمونه تحقیق بر اساس واریانس گروه خبرگان، 160 نمونه برآورد شد. نوع پژوهش کاربردی و از روش آمیخته کیفی مصاحبه و گلوله برفی و کمّی معادلات ساختاری به عنوان ابزار تحلیل پرسش نامه برای تبیین مدل بهره برده شده است. به کمک گروه خبرگان پایایی با آلفای کرونباخ 78% برای پرسش نامه تحقیق برآورد گردید. نتایج تحلیل ها نشان داد که مدل ارائه شده برازش خوبی دارد و تزریق دانش حاصل از یادگیری سازمانی موجب بلوغ سازمانی و استفاده مؤثرتر از قابلیت های پویای صادراتی و در نتیجه بهره مندی مؤثرتر سازمان از فرصت های کسب وکار بین المللی می شود.Explaining the effect of strategic learning on the exploitation of international business opportunities with the mediation of organizational maturity and dynamic export capabilities
                            
                                The purpose of this study is to test the effectiveness of knowledge acquisition related to international businesses within the organization in internationalization by presenting a model. Since there is no detailed information about exporting small and medium manufacturing companies, using Cochran's modified formula for the unknown statistical population, the research sample size was estimated to be 160 samples based on the variance of the expert group. The type of research is applied and the qualitative mixed method of interview and snowball and quantitative structural equations has been used as a questionnaire analysis tool to explain the model. With the help of a group of experts, reliability was estimated with Cronbach's alpha of 78% for the research questionnaire. The results of the analysis showed that the presented model has a good fit and the injection of knowledge obtained from organizational learning leads to organizational maturity and more effective use of dynamic export capabilities, and as a result, the organization benefits more effectively from international business opportunities.
                            
                        
                        






