فراترکیب مؤلفه های مدیریت اثربخش در تقویت سبک زندگی اسلامی دانش آموزان
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی-توسعه ای بوده و با هدف فراترکیب مؤلفه های مدیریت اثربخش در تقویت سبک زندگی اسلامی دانش آموزان انجام شده است. بدین منظور در بخش کیفی پس از جستجو در پایگاه های اطلاعاتی، در بازه زمانی سال 1390 تا 1403 شمسی و 2010 تا 2025 میلادی، تعداد 43 مقاله در زمینه مدیریت اثربخش و تقویت سبک زندگی اسلامی، ارزیابی گردیده و در نهایت 30 مقاله به روش هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. جامعه مشارکت کنندگان جهت اولویت بندی مولفه ها شامل مدیران مدارس دوره متوسطه است که به روش هدفمند 12 نفر در این مطالعه مشارکت کردند. برای گردآوری داده ها از مطالعات داخلی و خارجی و پرسشنامه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که چارچوب های معرفتی و ارزشی اسلام می تواند تأثیراتی بر رویکردهای فردی دانش آموزان داشته باشد. با این حال، در چارچوب اسلامی، مدیریت اثربخش باید به گونه ای طراحی شود که توازنی مطلوب بین آزادی های فردی و اصول دینی ایجاد کند. روش ها و اهداف آموزشی به ویژه در زمینه ارزشیابی آموزشی، زمانی که با توجه به ارزش های اسلامی تنظیم شوند، می توانند نقش اساسی در هدایت دانش آموزان به سمت یادگیری اخلاقی و ارتقاء تعامل اجتماعی بر پایه ارزش های اسلامی ایفا کنند. علاوه بر این، استفاده از روش های آموزشی نوین و توجه به عوامل اجتماعی-فرهنگی، محیطی آموزشی را فراهم می آورد که در آن دانش آموزان می توانند به طور مؤثر فناوری های روز را با آموزه های اسلامی ترکیب کنند. در نهایت، بهره گیری از اعتقادات مذهبی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی، در کنار مدیریت اثربخش، می تواند دانش آموزان را به تحقق آرمان های اخلاقی و دینی سوق دهد.A Meta-Synthesis of Effective Management Components in Strengthening
This applied developmental research conducts a meta-synthesis ( farā-tarkīb ) of effective management components aimed at strengthening Islamic lifestyle among secondary school students. In the qualitative phase, following a comprehensive search of academic databases covering the period from 1390-1403 SH (2010-2025 CE), 43 articles on effective management and Islamic lifestyle promotion were evaluated. Ultimately, 30 articles were purposefully selected and analyzed. The participant population for prioritizing components included 12 high school principals, selected through purposive sampling. Data collection methods comprised both domestic and international studies, along with questionnaires. The results indicate that Islamic epistemological ( ma’refatī ) and axiological ( arzeshī ) frameworks can significantly influence students’ individual approaches. However, within an Islamic framework, effective management must be designed to establish an optimal balance between personal freedoms and religious principles. Educational methods and objectives—particularly in academic assessment—play a fundamental role in guiding students toward ethical learning and enhancing social interaction based on Islamic values. Furthermore, employing modern pedagogical approaches and considering sociocultural factors can create an educational environment where students effectively integrate contemporary technologies (with Islamic teachings. Ultimately, leveraging religious convictions and Iranian-Islamic lifestyle principles, combined with effective management, can propel students toward the realization of ethical and spiritual ideals.







