آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۴

چکیده

مقدمه و هدف : پژوهش حاضر باهدف تحلیل تجارب زیسته راهبران آموزشی از جایگاه، نقش و چالش های ایشان در نظام آموزشی انجام شده است روش شناسی پژوهش : پژوهش حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شد. باتوجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد، که با مصاحبه عمیق از 16 راهبر آموزشی و تربیتی سال تحصیلی 1402-1403 ، داده های اخذشده به اشباع رسید. داده های حاصل از تجارب زیسته راهبران به روش کُلایزی (2002) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند و جهت اعتبار یابی از ملاک های چهارگانه گوبا و لینکن (1985) استفاده شد؛ همچنین از نرم افزار MAXQDA12 به عنوان ابزار تحلیل داده ها استفاده شد.. یافته ها : یافته های حاصل از تجارب زیسته راهبران، در قالب 7 مضمون اصلی " جایگاه و نقش مدیریتی راهبران آموزشی و تربیتی"، " جایگاه و نقش اجتماعی راهبران آموزشی و تربیتی"، " جایگاه و نقش آموزشی راهبران آموزشی و تربیتی"، " چالش های مربوط به مسائل مسافتی" چالش های مربوط به مسائل مالی"، " چالش های مربوط به مسائل مدرسه" و "سایر چالش ها" طبقه بندی گردید. بحث و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از تحلیل تجارب زیسته راهبران در این پژوهش نشان می دهد که مجموعه ای از وظایف و چالش ها پیش روی راهبران آموزشی قرار دارد که با تغییر رویکرد کلی در سیستم آموزشی، قابل کنترل است. لذا باید در رویکردهای کلی سیستم آموزشی تجدیدنظر صورت گیرد.

The position, role and challenges of educational leaders: a qualitative research

Background and Objective: The present study aims to analyze the lived experiences of educational leaders regarding their position, role, and challenges within the educational system. research methodology : This research was conducted qualitatively and is of a phenomenological nature. Given the nature of the study, a purposive sampling method was employed, focusing on 16 educational and training leaders from the academic year 2023-2024, until data saturation was reached through in-depth interviews. The data obtained from the lived experiences of these leaders were analyzed using Colaizzi's method (2002), and for validation purposes, Guba and Lincoln's four criteria (1985) were applied. Additionally, MAXQDA12 software was utilized as a tool for data analysis Findings: The findings derived from the lived experiences of the leaders were categorized into seven main themes: "The Managerial Position and Role of Educational Leaders," "The Social Position and Role of Educational Leaders," "The Educational Position and Role of Educational Leaders," "Challenges Related to Distance Issues," "Challenges Related to Financial Issues," "Challenges Related to School Issues," and "Other Challenges". Conclusion: The results obtained from analyzing the lived experiences of these leaders indicate that there is a set of responsibilities and challenges facing educational leaders that can be managed with a fundamental shift in approach within the educational system. Therefore, it is essential to reconsider the overarching approaches within the educational system.

تبلیغات