آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۵

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی و والدین دانش آموزان از محاسن برنامه درسی قرآن پایه اول دبستان در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. جامعه مطالعاتی معلمان و والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی در شهر یزد بودند. روش نمونه گیری، هدفمند ملاک محور ترجیحی بود و نمونه گیری تا مرحله رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تحلیل مصاحبه ها، با استفاده از الگوی 7 مرحله ای کلایزی انجام شد. یافته ها در 4 مقوله اصلی (1- توجه به ابعاد شناختی، عاطفی، مهارتی و هوش های چندگانه؛ 2- غنای محتوایی به لحاظ پرداختن به مبانی اعتقادی و اصول و فروع دین؛ 3- برخورداری از محتوای جذاب و خلاقانه؛ 4- پشتیبانی انگیزشی از کتاب با برنامه درسی فوق العاده و حمایتی) طبقه بندی شدند. ارزیابی شرکت کنندگان از اعتبار و سودمندی محتوای تدوین شده برای برنامه درسی قرآن پایه اول ابتدایی، حاکی از قابل قبول بودن آن است.

The Lived Experience of Teachers and Parents of First Grade Students of Qur'an Curriculum Merits

The aim of this research was to phenomenologically understand the experiences of elementary school teachers and the parents of students regarding the advantages of the Quran curriculum for the first-grade students in the 2022-2023 academic year. this qualitative research was conducted using a phenomenological approach. The study population included 2,315 teachers and 18,922 parents in Yazd city and sampling was conducted purposefully and continued until data saturation was reached. Ultimately, 14 teachers and 4 parents participated were selected as the final research sample. The research tool was a semi-structured interview and the analysis of the interviews was performed using Colaizzi's seven-step method. To ensure the accuracy of the findings, triangulation techniques including member checking, peer review, and researcher reflexivity were employed. The findings were categorized into 4 main themes and 15 sub-themes and the participants' evaluation of the developed content indicated its acceptability.

تبلیغات