آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۳

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی رفتارهای مدنی تحصیلی بر بهبود رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت تحصیلی در دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه ی موردمطالعه در این پژوهش تمام دانش آموزان دختر مدارس دوره ی دوم متوسطه شهر مهاباد در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) گمارده شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی ارتقاء دهنده صالح زاده و همکاران (1396) بود. گروه آزمایش 10 جلسه ی (هر هفته 2 جلسه) 75 دقیقه ای تحت بسته ی آموزشی مبتنی بر رفتارهای مدنی تحصیلی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده های آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و با نرم افزار SPSS نسخه ۲3 صورت گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش بسته رفتارهای مدنی تحصیلی بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه اثربخش است (001/0p<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، پیشنهاد می شود که بسته آموزشی رفتارهای مدنی تحصیلی در کنار سایر مداخلات روانشناختی به عنوان یکی از روش های مؤثر در بهبود رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بکار گرفته شود.

The effectiveness of educational package based on academic civic behaviors on improving academic health promoting behaviors in female students

Background and Aim: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of the academic civic behavior training package on the improvement of academic health-promoting behaviors in female students. Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group and a one-month follow-up. The population under study in this research was all the female students of the second period secondary schools of Mahabad city in the academic year of 2023-2024, 30 of them were randomly selected by purposeful sampling and divided into two experimental and control groups (15 experimental and 15 control). were assigned The measurement tool in this research was the educational lifestyle behaviors questionnaire of Salehzadeh et al. (2016). The experimental group of 10 sessions (2 sessions per week) of 75 minutes were subjected to the training package based on academic civic behaviors, and the control group did not receive any intervention. Statistical data analysis was done using the analysis of variance method with repeated measurements and SPSS version 23 software. Results: The findings showed that the teaching of academic civic behaviors package is effective on the behaviors that promote academic health in female students of the second year of high school (p<0.001). Conclusion: According to the results obtained from this research, it is suggested that the training package of academic civil behavior should be used along with other psychological interventions as one of the effective methods in improving academic health promoting behaviors in female students of the second year of high school.

تبلیغات