آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۳

چکیده

در عصر رسانه، خبرها نه تنها بازتاب واقعیت اند، بلکه ابزارهایی راهبردی برای اثرگذاری بر افکار عمومی و جهت دهی گفتمان ها در سطح ملی و فراملی به شمار می آیند. بر این اساس، مفهوم «جنگ رسانه ای» به عنوان یکی از زیرشاخه های جنگ نرم، اهمیت ویژه ای در مطالعات ارتباطات سیاسی و امنیتی یافته است. پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای اخبار منتشرشده در صفحات مجازی تلویزیون ایران اینترنشنال درباره جنگ ۲۰۲۳ میان فلسطین و رژیم اسرائیل انجام شده است. چارچوب نظری این تحقیق بر پایه نظریه چارچوب سازی و نظریه امپریالیسم رسانه ای شکل گرفته است. روش پژوهش، تحلیل داده بنیاد است و جامعه آماری شامل ۱۲۲ عنوان خبر در بازه زمانی ۷ اکتبر تا ۷ نوامبر ۲۰۲۳ از کانال های تلگرام، اینستاگرام و توئیتر (ایکس) ایران اینترنشنال است. داده ها با روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند که در نتیجه آن ۷۶ مقوله فرعی، ۱۷ مقوله اصلی و یک ابرمفهوم استخراج شد. یافته ها نشان می دهد ایران اینترنشنال با برجسته سازی نقش حماس به عنوان آغازگر جنگ، نادیده گرفتن زمینه های تاریخی منازعه فلسطین و ارائه تصویری خشونت طلب و تروریستی از این گروه، تلاش داشته گفتمان مقاومت را تضعیف و گفتمان دفاع مشروع رژیم اسرائیل را تقویت کند. همچنین این رسانه، با تأکید بر نقش ایران در حمایت از حماس، سعی در نمایش چهره ای جنگ طلبانه از جمهوری اسلامی ایران داشته است. این پژوهش ابعاد پنهان تری از عملیات روانی رسانه های فراملی را آشکار می سازد.

Media and War: Analysis of the News Content of the Virtual Pages of Iran International TV about the 2023 October War between Palestine and Israel

In the media age, news is not only a reflection of reality, but also a strategic tool for influencing public opinion and directing discourses at the national and transnational levels. Accordingly, the concept of "media war" as a sub-branch of soft war has gained special importance in political and security communication studies. The present study aimed to analyze the content of news published on the virtual pages of Iran International Television about the 2023 war between Palestine and Israel. The theoretical framework of this study was based on the theory of framing and the theory of media imperialism. The research method is qualitative content analysis, and the statistical population includes 122 news titles from the period of October 7 to November 7, 2023 from Iran International's Telegram, Instagram, and Twitter channels. The data were analyzed using open and axial coding, as a result of which 76 subcategories, 17 main categories, and one superconcept were extracted. The findings show that Iran International has attempted to weaken the discourse of resistance and strengthen the discourse of Israel’s legitimate defense by highlighting Hamas’ role as the initiator of the war, ignoring the historical context of the Palestinian conflict, and presenting a violent and terrorist image of this group. Also, by emphasizing Iran’s role in supporting Hamas, this media outlet has attempted to present a belligerent image of the Islamic Republic of Iran. This research reveals more hidden dimensions of transnational media psychological operations.

تبلیغات