آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۳

چکیده

مقاله حاضر با هدف شناخت سبک رهبری شهید نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مواجهه با هواداران در سخنرانی های عید التحریر (جشن آزادسازی جنوب لبنان) در سال های 2000 تا 2018، با توجه به نظریه «قدرت رهبری» جوزف نای نگاشته شده است. این مقاله در صدد پاسخ به این سوال است که سبک رهبری شهید نصرالله در مواجهه با مخاطب هوادار با توجه به مؤلفه های قدرت رهبری از نظر نای به چه صورت بوده است؟ روش مورد استفاده برای یافتن پاسخ این سوال، روش کیفی از نوع اسنادی -تحلیلی بوده و داده ها با ابزار فیش برداری گردآوری شده اند. یافته های پژوهش نشان داده است که شهید نصرالله در سخنرانی های عیدالتحریر در مواجهه با مخاطب هوادار، تلفیقی از دو سبک رهبری «تراکنشی» و «الهام بخش» را متناسب با شرایط محیطی آنها به کارگرفته است. رهبری تراکنشی او با بهره گیری از دو مهارت «سازمانی و سیاسی» و رهبری الهام بخش او با به کارگیری سه مهارت «هوش احساسی، ارتباطات و چشم انداز» و نیز بهره مندی از «هوش محیطی» در مواجهه با مخاطب هوادار ظهور پیداکرده است. او در مواجهه با هواداران بیشتر از اعمال قدرت نرم و سبک رهبری الهام بخش استفاده نموده است.

The Leadership Style of Sayyed Hassan Nasrallah, Secretary General of Hezbollah in Lebanon, in Dealing with a Supportive Audience

This article aims to understand the leadership style of Martyr Nasrallah, the Secretary General of Hezbollah in Lebanon, in dealing with supporters in his Eid al-Tahrir speeches (celebrating the liberation of southern Lebanon) from 2000 to 2018, based on Joseph Nye's theory of "leadership power". This article seeks to answer the question of what Martyr Nasrallah's leadership style was in dealing with a supportive audience, according to Nye's components of leadership power? The method used to find the answer to this question is a qualitative documentary-analytical method, and the data were collected using a questionnaire. The findings of the research have shown that Martyr Nasrallah used a combination of two leadership styles, "transactional" and "inspirational", in his Eid al-Tahrir speeches in dealing with a supportive audience, in accordance with their environmental conditions. His transactional leadership, utilizing two skills of "organizational and political", and his inspirational leadership, utilizing three skills of "emotional intelligence, communication and vision" as well as utilizing "environmental intelligence" have emerged in dealing with the fan audience. He has used more soft power and inspirational leadership style in dealing with the fans.

تبلیغات