تحلیل تطبیقی تصاویر اذان در تلویزیون ایران و عربستان (مطالعه موردی شبکه سحر آذری ایران و شبکه کی اس ای عربستان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش به دنبال بررسی نحوه ارائه دین در قالب تصویر است. برای پژوهش در این زمینه، از میان برنامه های مختلف دینی تلویزیون، «اذان» انتخاب شده است؛ چراکه اذان تماماً بر پایه «کلام» بنا شده است و لذا این سؤال مطرح می شود که در تلویزیون چه تصاویری با این صوت همراه می شوند تا بتوانند مفاهیم دینی آن را در قالب تصویر ارائه نمایند؟ همچنین مقایسه تحلیل تصویری اذان در دو کشور ایران و عربستان سعودی می تواند مشخص نماید که کدام یک از دو مذهب شیعه و سنی، بازنمایی تصویری متناسب تری از مفاهیم اسلامی در قالب اذان داشته اند؟ روش تحقیق در این پژوهش، «نشانه شناسی تصویری» است که به تحلیل و مقایسه اذان های پخش شده در تلویزیون برون مرزی سحر آذری از ایران و اذان شبکه کی اس ای از عربستان سعودی پرداخته است. از مقایسه تطبیقی در این مطالعه، چنین نتیجه می شود که نحوه بازنمایی دین در قالب اذان، تلویزیون سحر آذری ایران، به لحاظ شاخصه های تصویری همچون نمادها، رنگ ها و حرکت تصویری، موفق تر عمل کرده است. علت این تفاوت را می توان از یک سو سابقه هنرهای تصویری در ایرانِ باستان و دوره اسلامی و از سوی دیگر سابقه رویکرد عرفانی به دین در میان شیعیان ایران و پیوند عرفان با خیال و درنتیجه تصویر دانست.A Comparative Analysis of Images of Call to Prayer (Adhān) on Iranian and Saudi TV (Case Study: The Sahar Azeri TV in Iran and the KSA TV in Saudi Arabia)
                            
                                This research seeks to investigate the way in which religious concepts is visually represented. “Adhān” was selected from a variety of religious TV broadcast for this research, because it is entirely based on “words,” which raises the question of what visuals are accompanied by this sound on TV in order to present its religious concepts. Also, the visual analysis of the call to prayer in Iran and Saudi Arabia can be compared to ascertain which visual representations of the call to prayer have been able to more effectively convey the religious concepts through videos. In other words, which of the two Shia and Sunni religions more appropriately visualize the Islamic concepts of the call to prayer in the form of a TV show? This research employs the “visual semiotics” method and analyzes and compares the calls to prayer broadcast on Sahar Azeri TV from Iran and the call to prayer of KSA TV from Saudi Arabia. From the comparison of the two calls to prayer, it can be concluded that comparing the way religious concepts is represented in the form of the call to prayer, despite some similarities in the symbols, in terms of other characteristics of the video such as colors, visual movement and Islamic symbols, Iranian TV is more successful. This discrepancy can be attributed to the history of visual arts in ancient Iran and the Islamic period, as well as the mystical approach to religion among Iranian Shiites and the connection between mysticism and imagination as well as image.
                            
                        
                        






