بازپژوهی تحلیلی آراء تئودور نولدکه پیرامون نگارش قرآن
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر در راستای «نقد و بررسی آراء تئودور نولدکه درباره رسم الخط و قرائت قرآن» و مجموعه ای از فرضیه ها و مطالب مهمی که پیرامون قرائات و رسم الخط قرآن ابراز شده تنظیم و تدوین شده است، و در پی آن است که وحیانی بودن و وثاقت متن قرآن را از طریق آیات و روایات و شواهد تاریخی و ... به اثبات رساند و شبهات وارده از طرف نولدکه و برخی از مستشرقان به ساحت مقدس قرآن در این موضوع را پاسخگو باشد. پژوهه حاضر با بهره جستن از شیوه توصیفی و تحلیلی و با رویکرد انتقادی همراه با گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات سامان یافته و به بازپژوهی تحلیلی آراء تئودور نولدکه درباره قرائت قرآن پرداخته است. تئودور نولدکه معتقد است پیامبر(ص) وجود اشکالات لفظی در قرآن را پذیرفته، امّا آنها را به نویسندگان نسبت می دهد و از ناحیه آنها می داند. نتایج پژوهه حاضر حاکی از آن است که: رسم الخط و کتابت قرآن غیر از قرائت است زیرا مأخذ قرائت، روایات و اسناد است ولی مأخذ رسم الخط همان طرقی است که در نوشتن معمول می باشد. بنابراین آیات قرآنی باید همان گونه قرائت شود که نقل شده، نه طبق رسم الخط و کتابت آن، اساس و پایه قرائت است، (قرائت شفاهی که از پیامبر(ص) رسیده) و رسم الخط قرآن، مبتنی بر قرائت می باشد. شبهات نولدکه در مورد رسم الخط و متن قرآن از اساس باطل است زیرا دلایل او در این خصوص مخدوش می باشد و در اثبات آرای او ناتمام و ناقص است.Analytical Re-examination of Theodor Nöldeke’s Views on the Writing of the Quran
This research is organized and compiled in line with the “critique and examination of Theodor Nöldeke’s views on the orthography and recitation of the Quran,” as well as a collection of significant hypotheses and discussions raised regarding the Quranic recitations and orthography. It aims to establish the divine origin and authenticity of the Quranic text through verses, narrations, historical evidences, etc., and to address the objections raised by Nöldeke and some Orientalists concerning the sacred text of the Quran on this subject. The present study employs a descriptive and analytical method with a critical approach, organizing and analyzing collected data to conduct an analytical re-examination of Theodor Nöldeke’s views on the recitation of the Quran. Theodor Nöldeke believes that the Prophet (PBUH) acknowledged the existence of linguistic errors in the Quran but attributed them to the writers and considered them their responsibility. The findings of this research indicate that the orthography and writing of the Quran are distinct from its recitation, as the source of recitation is narrations and documents, while the source of orthography is the conventional methods of writing. Therefore, Quranic verses should be recited as they were transmitted, not according to their orthography and writing. The foundation of recitation is the oral transmission received from the Prophet (PBUH), and the orthography of the Quran is based on recitation. Nöldeke’s objections regarding the orthography and text of the Quran are fundamentally invalid because his arguments on this matter are flawed and incomplete in proving his views.







