چکیده

با شکل گرفتن نزاع خلافت در فرقه های اسلامی، سنت حدیثی نیز دستخوش تأثراتی از این نزاع گردید. از این رو بررسی و اعتبار سنجی روایاتی که به این موضوع می پردازند حائز اهمیت خاصی است. یکی از روایاتی که به موضوع «خلفا» اشاره دارد، روایت معروف «اللهم ارحم خلفائی» است که به رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت می دهد که ایشان راویان حدیث را به عنوان «خلفا» معرّفی نمودند. در این نوشتار ابتدا با بررسی اسناد حدیث نشان داده شده که رجال آن عمدتاً عامی و ضعیف هستند و برخی از طرق آن بر اثر قلب اسناد، به منابع شیعه راه یافته، و به این جهت مورد توجه علمای شیعه نیز قرار گرفته است. در ادامه به تحلیل محتوای آن پرداخته شده و با بررسی روایات معتبر سنّت امامی، تعارض آن با اصول مذهب شیعه به اثبات می رسد، چه اینکه «خلیفه» عنوانی است که تنها بر ائمه ی معصومین علیهم السلام اطلاق شده است.

A study on the appellation of the narrators of the prophetic tradition as 'Khalifah'

With the emergence of disputes over the issue of khilāfa among different Islamic sects, the hadith tradition was also influenced by this controversy. Thus, examining and verifying the authenticity of narrations related to this subject becomes particularly important. One of the narrations that refers to the matter of khulafāʾ is the well-known report “Allāhumma arḥam khulafāʾī.” This narration attributes to the Messenger of God (peace be upon him and his family) the statement that he introduced hadith transmitters as his khulafāʾ. This article first investigates the chains of transmission (isnād) and demonstrates that most of its transmitters are Sunnī and considered weak. Furthermore, some of its chains, due to isnād inversion, found their way into Shīʿī sources and, for this reason, attracted the attention of Shīʿī scholars as well. The study then analyzes the content of the narration, showing that authentic Imāmī narrations contradict such a notion, since the title Khalīfa is exclusively applied to the infallible Imāms (peace be upon them).

تبلیغات