بررسی مشروعیت بازداشت موقت توسط بازیگران غیردولتی در مخاصمات مسلحانه غیر بین المللی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ظهور و رشد روزافزون بازیگران غیردولتی و به تبع آن افزایش مخاصمات مسلحانه غیر بین المللی در چند دهه اخیر، بحث مشروعیت بازداشت نیروهای نظامی و غیرنظامیان توسط گروه های مذکور را مطرح کرده است. در این پژوهش سعی نویسندگان بر آن است تا با استفاده از شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی موضوعِ امکان و اجازه بازداشت توسط گروه های مسلح غیردولتی با استناد به حقوق معاهده ای، عرفی و دیگر اصول حقوقی بپردازند. نتیجه بررسی ها حاکی از آن است که حقوق بین الملل بشردوستانه در این خصوص موضع صریحی اتخاذ نکرده و ارزیابی مشروعیت بازداشت موقت توسط گروه های مسلح غیردولتی را تابع قوانین داخلی دولت ها ساخته است. این رویکرد، نشأت گرفته از دیدگاه سنتی دولت ها در زمینه عدم شناسایی رسمی این نهادهای غیردولتی در جامعه بین المللی بوده است. در این زمینه طبق مفاد ماده 3 مشترک کنوانسیون های 1949 ژنو و پروتکل دوم الحاقی 1977 و یاری جستن از قواعد عرفی حقوق بین المللی بشردوستانه، مشروعیت ضمنی بازداشت توسط گروه های مسلح غیردولتی به ویژه با تأکید بر دلایل و ضرورت های امنیتی، اصل برابری طرفین مخاصمه، کسب منفعت نظامی و سایر رویکردها توجیه پذیر است. بی گمان قاعده مند شدن بازداشت در حوزه مخاصمات مسلحانه غیربین المللی، امکان حمایت بشردوستانه از بازداشت شدگان این نوع مخاصمات را میسر می سازد.Assessing the Legitimacy of Temporary Detention by Non-State Actors in Non-International Armed Conflicts
The emergence and increasing growth of non-state actors, along with the subsequent rise in non-international armed conflicts in recent decades, has raised the issue of the legitimacy of detaining military and civilian personnel by these groups. In this research, the authors aim to examine the legality of detention by non-state armed groups. The findings indicate that international humanitarian law has not taken a clear position on this matter and has made the assessment of the legitimacy of temporary detention by non-state armed groups dependent on the domestic laws of states. This approach stems from the traditional view of states regarding the non-recognition of these non-state entities in the international community. In this context, according to the provisions of common article 3 of the 1949 Geneva Conventions and the 1977 Additional Protocol II, and by drawing on customary international humanitarian law, the implicit legitimacy of detention by non-state armed groups is justified particularly emphasizing security reasons, the principle of equality of parties in conflict, military advantage. Undoubtedly, regulating detention in the context of non-international armed conflicts enables humanitarian support for detainees in such conflicts.