آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

مقدمه در حالی که فضاهای اجتماع پذیر در مناطق محروم و کم توسعه شهری نقش مهمی در تقویت انسجام اجتماعی، افزایش احساس امنیت و حس امنیت ادراک شده، دریافت حمایت محلی، اعتماد اجتماعی و افزایش مشارکت ایفا می کنند، مزایای متعددی برای مکان های سوم به عنوان نوعی از فضاهای عمومی اجتماع پذیر شهری که مردم برای تعامل، زندگی عادی و گردهمایی های اجتماعی غیررسمی انتخاب می کنند، ذکر شده است. مکان های سوم، به عنوان فضاهایی میان خانه (مکان اول) و محل کار (مکان دوم)، قلمروی اجتماعی برای معنابخشی به زندگی غیررسمی، ترمیم زندگی رسمی و خانوادگی، و تسهیل روابط اجتماعی دوستانه را تشکیل می دهند. مکان های سوم افراد را به شبکه های سرمایه اجتماعی، حمایت، منابع و اطلاعات متصل می کنند و از طریق ایجاد فرصت های اقتصادی، ارتباطات حرفه ای و کسب حمایت برای کاربرانشان عمل می کنند. آن ها نه تنها به عنوان مکان هایی برای تأمین نیازهای فیزیکی مردم عمل می کنند، بلکه به عنوان فضاهایی برای تأمین نیازهای روانی و عاطفی آن ها مانند دریافت همبستگی و حمایت عاطفی، دوستی تجاری و وفاداری، تسهیل زندگی شهری برای زندگی عمومی و غیررسمی دوستان، همسایگان و غریبه ها خدمت می کنند. کوی گلستان، به عنوان سکونتگاه قومیتی در مرکز تاریخی و تجاری شهر سبزوار، از جدایی گزینی شدید رنج می برد و برای چندین سال ساکنان آن به دنبال راهی برای خروج از بن بست اقتصادی و اجتماعی ناشی از جدایی گزینی فضایی اجتماعی، و ادغام جدی در جامعه شهری هستند. این محله با مساحت 6/7 هکتار و جمعیت 765 نفر با مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی و کارکردی مواجه است. تعاملات اجتماعی و مبادلات اقتصادی بین ساکنان محله و سایر شهروندان سبزوار در پایین ترین سطح قرار دارد. از طرفی دیگر، عدم پذیرندگی فضایی فیزیکی و کارکردی محله، همراه با فقدان هرگونه تعامل اجتماعی همراه با پیش فرض های ذهنی و دیدگاه های قالبی محله و ساکنانش توسط جامعه شهری، ایجاد و تطبیق فضاهای موجود و ممکن که تعاملات اجتماعی بین ساکنان محله و جامعه شهری را تقویت کند، ضروری می سازد. مواد و روش ها این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. در این رابطه، برای شناسایی مکان های سوم در کوی گلستان، چارچوب مفهومی نظریه مکان سوم و نظریه قرارگاه رفتاری به کار گرفته شده است. مطالعه قرارگاه های رفتاری مکان های سوم در دو بُعد مکان (قرارگاه رفتاری) شامل ویژگی های فضایی فیزیکی و کارکردی، و رفتارهای جاری در فضا با استفاده از روش نقشه برداری رفتاری انجام پذیرفته است. گردآوری داده ها در چندین مرحله انجام گرفته است. ابتدا، با در نظر گیری شرایط انزوا و جدایی گزینی کوی گلستان، پژوهشگران پس از ارائه توضیحات به معتمدان محلی و بازدیدهای متعدد از محله، سعی کردند از طریق گفت وگوهای دوستانه اعتماد و پذیرش لازم را کسب کنند و در عین حال، با شرایط کلی محله آشنا شوند. سپس برای شناسایی مکان های سوم یادشده، مبتنی بر چارچوب مفهومی، طرح پژوهش، و ویژگی های فضایی و اجتماعی مطرح شده برای مکان های سوم در ادبیات پژوهش و بر اساس مشاهدات غیرمشارکتی انجام شد و در مرحله بعد نیز در بررسی ویژگی های فضایی کالبدی، کارکردی، و اجتماعی مکان های سوم شناسایی شده مبتنی بر طرح پژوهش به کمک مشاهدات، ثبت تصاویر، و تهیه نقشه برداری های رفتاری اقدام شده است. به این منظور پس از حضور چندین باره در کوی، شناسایی فعالیت های اصلی در جریان در فضا، با توجه به مشاهدات روزانه، تصاویر ثبت شده، و نُت برداری های شماتیک و اختصاص آیکون به هریک از فعالیت های جاری در فضا و همچنین نمایش موقعیت وقوع هر یک از فعالیت ها روی نقشه، طی سه روز در دو نوبت صبح و عصر و هربار به مدت نیم ساعت روی هر مکان سوم مورد هم پوشانی قرار گرفت. علاوه بر این، برای دستیابی به تجربیات زیسته ساکنان، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با افرادی که به صورت تصادفی از حاضران ثابت در مکان های مختلف محله انتخاب شده بودند، انجام شد. درخور یادآوری است فرایند نقشه برداری رفتاری شامل شناسایی فعالیت های اصلی در فضا، مشاهدات روزانه، تصاویر ثبت شده و یادداشت برداری شماتیک با تخصیص نماد به هر فعالیت جاری در فضا، و همچنین نمایش موقعیت وقوع هر فعالیت روی نقشه ها بود. همچنین باید توجه داشت که رفتارهای خرید، با توجه به وقوع غیرمکرر آن ها، شامل هر رفتار تعاملی مربوط به خرید مانند سلام کردن، پرسش درباره محصولات، چانه زنی و پرداخت (چه منجر به خرید شود یا نه) می شد، در حالی که رفتارهای غیرتعاملی مانند نگاه کردن به کالاها به دلیل ماهیت غیراجتماعی آن ها ثبت نشد. یافته ها بر اساس یافته های این پژوهش و مطابق با ویژگی های فضایی فیزیکی، کارکردی و اجتماعی پیشنهادشده برای مکان های سوم، پنج مکان واجد شرایط و منطبق با ویژگی های مکان سوم در کوی گلستان شناسایی شد. همه این مکان ها در نیمه بالایی کوی گلستان، نزدیک به فضاهای تجاری محله یا در درون بافت مسکونی محله واقع شده اند. هیچ مکان سومی در نیمه پایینی محله که فضاهای باز و جمعی کمتری وجود دارد، شناسایی نشد. از نظر موقعیت فضایی، این مکان ها عمدتاً در نقاطی واقع شده اند که نسبت به گذرگاه های اطرافشان دارای گشودگی فضایی هستند. فضاهای مجاور مناطق باز، تقاطع چندین گذرگاه، یا عقب نشینی در امتداد گذرگاه به دلیل گشودگی فضایی، امکان حضور افراد بیشتری را در این مکان ها فراهم کرده و زمینه تشکیل مکان های سوم محله را فراهم کرده اند. فعالیت غالب در این مکان ها گفت وگو است که ایستاده یا نشسته رو به میدان یا گذرگاه مجاور صورت می گیرد. همچنین، نتایج مصاحبه ها نشان می دهد انتخاب مکان برای تعاملات اجتماعی توسط ساکنان کوی گلستان به مجموعه ای از عوامل فیزیکی و اجتماعی بستگی دارد. مصاحبه شوندگان به طور خاص ویژگی هایی مانند سایه مناسب، فضای باز مطلوب، پله ها برای نشستن، نزدیکی به خانه و پوشش گیاهی مطلوب را ذکر کردند. تحلیل این یافته ها، علاوه بر انطباق این ویژگی ها با معیارهای پیشنهادشده برای نظریه مکان سوم، نشان می دهد فضاهای مورد استفاده ساکنان محله، محیط های خنثی هستند که افراد به راحتی می توانند در آن ها حضور داشته باشند و گفت وگو فعالیت اصلی آن ها است. از طرفی، در میان مکان های سوم شناسایی شده، دو مکان (شماره های 1 و 2) در امتداد گذر گلستان واقع شده اند که علاوه بر تعاملات اجتماعی معمول در میان ساکنان، فعالیت های تجاری نیز در آن ها انجام می شود. بخشی از این تعاملات اقتصادی بین ساکنان محله و شهروندانی که برای خرید وارد گذر تجاری اصلی محله می شوند، رخ می دهد. در مقابل، سه مکان سوم دیگر (شماره های 3، 4 و 5) که در مناطق درونی محله و دور از فضاهای تجاری و کارگاهی واقع شده اند، تنها شاهد حضور ساکنان محله در گردهمایی ها و فعالیت های مشترک مانند تقسیم کارهای خانگی، مراقبت از کودکان، خوردن غذا و کشیدن قلیان هستند. این مطالعه نشان می دهد فضای باز مناسب و وجود پله ها برای نشستن عوامل مهمی در تشکیل مکان های سوم در محله هستند. از طرف دیگر، در شرایط محدودیت فضای سبز در محله و آب وهوای نیمه خشک شهر سبزوار، سایه اندازی و پوشش گیاهی نسبتاً مطلوب برخی مکان های سوم از دیگر موارد مهم گزارش شده در مصاحبه ها توسط ساکنان بود. نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان می دهد پنج مکان سوم در کوی گلستان قابل شناسایی است که می تواند نقش مهمی در کاهش جدایی گزینی در این منطقه ایفا کند. مکان های سوم تجاری شناسایی شده (شماره های 1 و 2)، با ظرفیت های اجتماع پذیری و ایجاد پذیرش اجتماعی در میان ساکنان محله و شهروندان، می توانند زمینه مناسبی برای کاهش جدایی گزینی و ادغام فضای عمومی محله در عرصه عمومی گسترده تر بافت تاریخی و تجاری سبزوار فراهم کنند. مناسب سازی این مکان های سوم تجاری در برنامه های آتی می تواند تأثیر بسزایی بر ارتقای اجتماع پذیری و کاهش مشکلات جدایی گزینی محله داشته باشد. علاوه بر این، پرداختن به سه مکان سوم دیگر به دلیل اثرات آن ها بر سرمایه اجتماعی، سلامت روانی و اجتماعی، تاب آوری و توانمندسازی ساکنان بسیار مهم است. در این رابطه، بر اساس نظریه تماس، تماس روزانه بین فردی بین گروه های مختلف به طور بالقوه زمینه کاهش دیدگاه های قالبی، تعصب و ایجاد نگرش های مثبت نسبت به گروه های دیگر را فراهم می کند. بنابراین، بهبود دسترسی، امنیت و ایمنی این فضاها، همراه با امکان برآوردن نیازهای مختلف کاربران، به ویژه فراهم کردن سرپناه، مکث و فضاهای نشستن از طریق طراحی های ساده و بی تکلف ولی مناسب، می تواند نقش مهمی در فراهم کردن زمینه حضور و تعاملات تجاری گروه های اجتماعی مختلف ایفا کند. این مطالعه پیشنهاد می کند که ارتقای مکان های سوم تجاری شناسایی شده می تواند به طور قابل توجهی اجتماع پذیری را بهبود بخشد و مسائل جدایی گزینی در محله را کاهش دهد. پژوهش حاضر نشان می دهد این فضاها، به ویژه آن هایی که مجاور مسیر اصلی تجاری کوی واقع شده اند، پتانسیل پذیرش تعاملات اقتصادی و اجتماعی بین ساکنان و شهروندان میزبان را دارند و به این ترتیب به ادغام جامعه حاشیه نشین در جامعه شهری گسترده تر کمک می کنند. بنابراین مناسب سازی مکان های سوم شناسایی شده کوی از طریق ویژگی های مطرح شده در نظریه مکان سوم شامل رسیدگی به کیفیت ظاهری محیط، مناسب سازی فضا به منظور امکان حضور اقشار مختلف، ایجاد فضاهای مناسب برای توقف و نشستن در مکان، تأمین روشنایی در شب، بهبود کیفیت فضای سبز، و استقرار تجهیزات پشتیبان و ارتقادهنده حضورپذیری فضا همچون اختصاص میان افزاهایی همچون فضاهای خدماتی و تجاری محلی همچون نانوایی، قصابی، آرایشگاه، و غیره، در کنار استفاده از تجهیزات ورزشی، بازی کودکان، و آبخوری و سایبان می تواند نقش بسزایی در تقویت جایگاه مکان های سوم یادشده در زندگی اجتماعی محله داشته باشد.

Third Places for Urban Sociability; Identifying Third Places for Urban Desegregation (Koy-e Golestan, Sabzevar)

Introduction  While sociable spaces in deprived and less-developed urban areas play a significant role in strengthening social cohesion, enhancing the sense of safety and perceived security, receiving local support, social trust, and increasing participation, numerous advantages have been mentioned for third places as a type of urban public sociable spaces that people choose for interaction, ordinary life, and informal social gatherings. Third places, as spaces between home (first place) and workplace (second place), constitute a social territory for giving meaning to informal life, repairing formal and family life, and facilitating friendly social relationships. Third places connect individuals to social capital networks, support, resources, and information by creating economic opportunities, professional connections, and gaining support for their users. They serve not only as places to meet people’s consumer needs but also as spaces to fulfill their psychological and emotional needs, such as receiving solidarity and emotional support, commercial friendship, and loyalty, facilitating urban life for public and informal life of friends, neighbors, and strangers. Golestan District (Koy-e Golestan), as an ethnic settlement in the historical and commercial center of Sabzevar city, suffers from severe segregation. For several years, its residents have been seeking a way out of the economic and social deadlock caused by their socio-spatial segregation and profound integration into urban society. With an area of 7.6 hectares and a population of 765, this district faces numerous social, economic, physical, and functional problems. Social interactions and economic exchanges between district residents and other Sabzevar citizens are at their lowest level. On the one hand, the spatial-physical and functional unacceptability of the district, along with the lack of any social interactions accompanied by mental preconceptions and stereotypical views of the district and its residents by urban society, necessitates the creation and adaptation of existing and possible spaces that strengthen social interactions between district residents and urban culture. Materials and Methods This research was conducted using a qualitative approach with a descriptive-analytical method. The conceptual framework of third place theory and behavioral setting theory was employed to identify the third places in Golestan District. The behavioral settings of third places were studied in two dimensions: place (behavioral setting), including spatial-physical and functional characteristics, and ongoing behaviors in space using the behavioral mapping method. Data collection was carried out in several stages. First, considering the isolation and segregation conditions of Golestan District, researchers, after providing explanations to local trustees and multiple visits to the district, tried to gain necessary trust and acceptance through friendly conversations while becoming familiar with the general conditions of the district. Then, to identify the aforementioned third places, the process was conducted based on the conceptual framework, research design, and spatial and social characteristics proposed for third places in the research literature through non-participatory observations. In the subsequent stage, the spatial-physical, functional, and social characteristics of the identified third places were examined based on the research design using observations, image recording, and behavioral mapping. For this purpose, after multiple visits to the district and identifying the main ongoing activities in the space, through daily observations, recorded images, and schematic note-taking with icon assignment to each ongoing activity in the space, as well as displaying the occurrence position of each activity on maps, studies were conducted over three days in two shifts (morning and evening) for half an hour on each third place. Additionally, to gain residents’ lived experiences, semi-structured interviews were conducted with individuals randomly selected from regular attendees at various locations within the district. It is worth mentioning that the behavioral mapping process involved identifying main activities in space, daily observations, recorded images, and schematic note-taking with icon assignment to each ongoing activity in space, and displaying the occurrence position of each activity on maps. Also, it should be noted that purchasing behaviors, given their infrequent occurrence, included any interactive behavior related to purchasing, such as greeting, product inquiries, bargaining, and payment (whether resulting in purchase or not). In contrast, non-interactive behaviors like looking at goods were not recorded due to their non-social nature. Findings Based on these research findings and by spatial-physical, functional, and social characteristics proposed for third places, five places meeting the conditions and matching third place characteristics were identified in the Golestan District. All these places are located in the upper half of Golestan District, close to the district’s commercial spaces or within the residential fabric of the district. No third place was identified in the lower half of the district, where fewer open and collective spaces exist. Regarding spatial position, these places are mainly located at points with spatial openness relative to their surrounding passages. Spaces adjacent to open areas, intersections of several passages, or setbacks along a passage have, due to spatial openness, enabled more people to be present in these places and provided the foundation for forming the district’s third places. The dominant activity in these places is conversation, standing or sitting facing the adjacent square or passage. Also, interview results show that Golestan District residents’ location selection for social interactions depends on physical and social factors. Interviewees specifically mentioned appropriate shade, desirable open space, steps for sitting, proximity to home, and desirable vegetation coverage. Analysis of these findings, in addition to matching these characteristics with criteria proposed for third place theory, shows that spaces used by district residents are neutral environments where people can easily be present, and conversation is the main activity. Furthermore, among the identified third places, two locations (numbers 1 and 2) are situated along Golestan passage, where commercial activities also take place in addition to usual social interactions among residents. Part of these economic interactions occurs between district residents and citizens who enter the district’s main commercial passage for shopping. In contrast, the other three third places (numbers 3, 4, and 5) located in the inner areas of the district and away from commercial and workshop spaces, only witness the presence of district residents in gatherings and joint activities such as sharing household chores, childcare, eating food, and smoking (hookah). This study reveals that appropriate open space and steps for sitting are important factors in forming third places in the district. On the other hand, in conditions of limited green space in the district and the semi-arid climate of Sabzevar city, shading and relatively desirable vegetation coverage of some third places were other important items reported in interviews by residents. Conclusion The findings of this research indicate that five third places can be identified in Golestan District that can play an important role in reducing segregation in this area. The identified commercial third places (numbers 1 and 2), with their sociability capacities and creation of social acceptance among both district residents and citizens, can provide an appropriate foundation for reducing segregation and integrating the neighborhood’s public space into the broader public arena of Sabzevar’s historical and commercial fabric. Proper preparation of these commercial third places in future programs can significantly improve sociability and reduce the district’s segregation problems. Additionally, addressing the other three third places is particularly important due to their effects on social capital, mental and social health, resilience, and empowerment of residents. In this regard, and based on contact theory, daily interpersonal contact between different groups potentially provides the foundation for reducing stereotypical views and prejudice, and creating positive attitudes toward other groups. Therefore, improving the accessibility, security, and safety of these spaces, along with the possibility of meeting various user needs, especially providing shelter, pause, and sitting spaces through simple and unpretentious yet suitable designs, can play an important role in providing the foundation for presence and commercial interactions of different social groups. This study suggests that enhancing the identified commercial third places could significantly improve sociability and reduce segregation issues in the district. The research indicates that these spaces, particularly those adjacent to the Koy-e Golestan main commercial corridor, have the potential to accommodate economic and social interactions between residents and host citizens, thereby contributing to the integration of the marginalized community into the broader urban society. Therefore, improving the spatial quality of identified third places using mentioned third place characteristics like enhancing environmental aesthetics, social inclusion, creating appropriate spaces for stopping and sitting, providing proper lighting, improving green space, and installing supportive equipment that enhances space attendance, beside the integration of local commercial and service spaces such as bakeries, butcher shops, barbershops, along with sports equipment, children’s playgrounds, and water fountains and shelters could significantly strengthen the role of these third places in the neighborhood’s social life.

تبلیغات