پتانسیل های گردشگری در توسعه کارآفرینی زنان روستایی(مطالعه موردی: زنان روستای وکیل آباد اردبیل) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: امروزه گردشگری روستایی یکی از فعالیت هایی است که به دلیل تنوع در مشاغل می تواند زمینه اشتغال و توسعه کارآفرینی زنان روستایی را فراهم کند. آن ها به راحتی می توانند در کنار فعالیت های روزمره خانگی خود به فعالیت زمینه گردشگری بپردازند. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه کارآفرینی زنان روستایی و گردشگری و نهایتاً میزان اثرگذاری آن ها می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی – تحلیلی است که برای جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی– میدانی (پیمایشی) استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق زنان روستای سردابه به تعداد 407 نفر می باشد که از طریق جدول مورگان و جرسی تعداد 200 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین حجم شده و سپس به روش نمونه گیری تصادفی ساده از آن ها پرسشنامه جمع آوری شده است. در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل حداقل مجذورات جزئی در نرم افزار Warp-pls استفاده شده است. قلمرو جغرافیایی پژوهش: در این پژوهش روستای گردشگری سردابه اردبیل با توجه به پتانسیل بالای گردشگری و داشتن شرایط مناسب برای کارآفرینی زنان روستایی به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفته است. یافته ها و بحث: نتایج تحقیق نشان داد که هر چهار فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر اینکه بین کارآفرینی گردشگری زنان روستایی با صنایع دستی، خدمات، محصولات تولیدی و آداب و رسوم رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. در مورد اثرگذاری آن ها هم می توان گفت که تنها اثرگذاری دو عامل محصولات تولیدی و آداب و رسوم، از نظر آماری معنادار می باشد. در نتیجه رشد و توسعه این مؤلفه ها می تواند منجر به رونق کارآفرینی زنان روستایی و برعکس رونق کارآفرینی زنان باعث رشد گردشگری روستایی شود. نتیجه گیری: می توان گفت بین دو متغیر کارآفرینی زنان و گردشگری روستایی رابطه متقابل و مثبت برقرار است برای بهبود کارآفرینی گردشگری زنان روستای وکیل آباد اردبیل بایستی روی این دو عامل تمرکز بیشتری شود.Tourism Potentials in the Development of Rural Women Entrepreneurship: A Case Study of Women in Vakilabad Village, Ardabil
Today, rural tourism is one the activities that due to the diversity of occupations can provide employment and entrepreneurship development for rural women .They can easily work in the field of tourism in addition to their daily home activities. Purpose of the research: The main purpose of this research is to investigate the relationship between rural women entrepreneurship and tourism and finally their effectiveness. Research methodology: this research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in nature. The documentary-field (survey) method has been used to collect information. The Statistical population of the study is 407 women in Sardabeh village. 200 people were determined as a statistical sample through morgan and jersey table and then a questionnaire was collected from then by simple random sampling method and order to analyze the information, the model of least squaes in Warp-pls software has been used. Geographic territory of research: in this study, Sardabeh tourist village of Ardabil has been studied as an example due to the high potential of tourism and having suitable conditions for entrepreneurship of rural women. Findings: the result showed that in any case, the main research opportunity is that there is a significant and direct relationship between rural women tourism entrepreneurship and handicrafts, services, products and customs. As a result, the growth and development of these components can lead to lead prosperity of rural women entrepreneurship and, conversely, the prosperity of women entrepreneurship lead to the growth of rural tourism. Therefore to improve women entrepreneurship in vakilabad village of Ardabil, more focus should be on these two factors. Keywords: rural tourism, job creation, women, Sardaba village, Ardabil Keywords: rural tourism, job creation, women, Sardaba village, Ardabil Keywords: rural tourism, job creation, women, Sardaba village, Ardabil Keywords: rural tourism, job creation, women, Sardaba village, Ardabil Keywords: rural tourism, job creation, women, Sardaba village, Ardabil