آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۴

چکیده

مدیریت آسیب های اجتماعی در شهر تهران متصدی سازمانی مشخصی نداردهر کدام از سازمان ها و نهاد ها بنا بر اولویت های سازمانی خود به این امر می پردازند.این فعالیت ها گاه از نظر جنس و سنخ هم پوشانی داشته و دارای نقاط قوت و ضعف هایی هستند ، که همین مساله ، مطالعه آنها را ضروری می سازد. روش تحقیق در این مقاله تحلیلی- توصیفی و شیوه گرداوری داده ها و اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی است. یافته ها نشان داده است که گستردگی طیف آسیب ها و مسائل اجتماعی در شهر تهران باعث ظهور و بروز نهادها و سازمانهای هم عرض برای مدیریت آنها شده است. در بین نهادها و سازمانهای متصدی آسیب های اجتماعی گسترده ترین تشکیلات سازمانی و نهادی مربوط به نیروی انتظامی و وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی است، از لحاظ سیاستگذاری و برنامه ر یزی ،قوه قضائیه و ستاد مبارزه با مواد مخدر استقلال بیشتری داشته اند و جامعیت سیاست ها و برنامه های آن ها بیشتر بوده است. ضعیف ترین نهاد در این حوزه، نیروی انتظامی بوده است. از منظر ماهیت اقدامات ، کارکردها و اقدامات، همه این نهادها به جز وزرات تعاون ،کار رفاه اجتماعی، جامعیت نسبی را در فعالیت هایشان داشته اند. در بین این نهادها فعالیت های قوه قضائیه قابل قبول تر بوده است..به نظر می رسد یک سازمان و نهاد بالادستی در راس همه نهادهای متصدی امر آسیب های اجتماعی برای غلبه بر این مشکلات سازمانی نیاز است.

Pathology of the governance of institutions for urban social problems in Iran: a case study in the city of Tehran

The management of social problems in Tehran does not have a specific organizational manager. each of the o institutions deal with this according to their organizational priorities which makes their study necessary. The research method in this article is analytical-descriptive and the method of collecting data and library and documentary information. The findings have shown that the wide range of social problems in Tehran has caused the emergence of similar institutions and organizations to manage them. Among the institutions and organizations, the most extensive organizational formations are related to the police force and the Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare. In terms of policy and planning, the judiciary and the anti-narcotics headquarters have more independence and the comprehensiveness of their policies and programs has been more. The weakest institution in this field has been the police force. From the point of view of the nature of actions, functions and actions, all these institutions, except for the ministries of cooperation, social welfare and work, have had relative comprehensiveness in their activities. Among these institutions, the activities of the judiciary have been more acceptable. It seems that an upstream organization and institution at the head of all institutions in charge of social harms is needed to overcome these organizational problems.

تبلیغات