برندسازی مقصد گردشگری بر مبنای قابلیت های محیطی، مورد مطالعه: شهرستان نظرآباد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از رویه های نوین در شناساندن و ادراک مکان ها به عنوان مقصد گردشگری که در فضای رقابت آمیز کنونی می تواند پیشران توسعه این فعالیت ها شود برندسازی است. هدف از این پژوهش تعیین برند گردشگری درخور برای شهرستان نظرآباد استان البرز است. به این منظور، با استناد به منابع کتابخانه ای، مشاهدات میدانی، مصاحبه با خبرگان و تجربه زیسته پژوهشگر، ابتدا از مکان ها و جاذبه های گردشگری شهرستان شناخت تحلیلی صورت گرفت. با اجرای روش دلفی، اطلاعات گردآوری شده در اختیار نمونه خبرگان متشکل از پانزده نفر از نخبگان و خبرگان شهری و ده نفر از مدیران شهری و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفت و طی سه دور رفت وبرگشت، هفت برند معتبر تعیین و برگزیده شد. برای انتخاب برند نهایی، با کمک ارزیابی خبرگانی، مدل های بردا و کپ لند اجرا شد. درنهایت، برند "سرزمین کهن خشت" از میان هفت برند تعریف شده انتخاب شد.Tourism, Destination brand, Burda model, Copland model, Ancient clay land, Nazarabad
Branding is one of the new procedures in identifying and perceiving places as tourist destinations. It can be a driving for the development of these activities in today’s competitive space. This research aimed to determine a suitable tourism brand for Nazarabad Township in Alborz province, Iran. In this regard, based on library sources, field observations, interviews with experts, and lived experiences, an analytical knowledge of the area’s tourist attractions and its places was done. Using Delphi method, the collected information was provided to sample experts including 15 elites and urban experts and 10 urban managers of the General Directorate of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism to be validated by them. In the next stage, during consultation meetings with the experts, 7 brands were determined. To choose the final brand by implying the evaluations, Burda and Copeland models were implemented. Finally, “the land of ancient clay” was selected among the 7 proposed brands