عوامل مؤثر بر بازاریابی دیجیتال در گردشگری پزشکی با تأکید بر هوش مصنوعی (مورد مطالعه: شهر تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با پیشرفت روزافزون فنّاوری ها و روش های ارتباطی، استفاده از بازاریابی دیجیتال برای تبلیغات و ترویج خدمات و محصولات اهمیت بسیاری یافته است. صنعت گردشگری پزشکی یکی از صنایعی است که از این روش ها یهره فراوانی می برد. با توجه به رشد روزافزون فنّاوری و کاربرد گسترده اینترنت در جوامع مختلف، استفاده از هوش مصنوعی و فنّاوری های مرتبط با آن اهمیت بسزایی دارد. ازاین رو، هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی دیجیتال در گردشگری پزشکی با تأکید بر هوش مصنوعی بوده و شهر تهران برای نمونه بررسی شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمع آوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 53 نفر از گردشگران پزشکی شهر تهران بوده که برای مشارکت در ساخت الگو انتخاب شدند. بدین منظور، چارچوب مفهومی الگو مشخص و داده ها با استفاده از ابزارها و تکنیک های نگاشت شناختی فازی و تحلیل شبکه های اجتماعی تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که عوامل متعددی در بازاریابی دیجیتال در گردشگری پزشکی با تأکید بر هوش مصنوعی در شهر تهران دخیل اند. عوامل بهینه سازی سایت و برندینگ (برندسازی) در موتورهای جست وجو، هدفمندسازی بازاریابی، ارزیابی بهتر کمپین های بازاریابی و دریافت بازخورد بهتر از مخاطبان به ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند، زیرا از مرکزیت بیشتری برخوردار بودند.Factors affecting digital marketing in medical tourism with an emphasis on artificial intelligence (Case study: Tehran)
With the increasing development of technologies and communication methods, the use of digital marketing to advertise and promote services and products has become very important. One of the industries that benefit from these methods is the medical tourism industry. Also, considering the ever-increasing growth of technology and the widespread use of the Internet in different societies, the use of artificial intelligence and related technologies is very important. Therefore, the aim of the current research is to identify the effective factors on digital marketing in medical tourism with an emphasis on artificial intelligence (case study: Tehran). This research is a survey in terms of practical purpose and in terms of data collection. The statistical population of the research included 53 medical tourists from Tehran, who were selected to participate in building the model. For this purpose, the conceptual framework of the specific model and the data were analyzed using tools and techniques of fuzzy cognitive mapping and social network analysis. The results showed that several factors are involved in digital marketing in medical tourism with an emphasis on artificial intelligence (case study: Tehran city), including site optimization and branding factors in search engines, marketing targeting, better evaluation of marketing campaigns and better feedback from Audiences were the most important in order; Because they were more central.