مدل سازی الگوی خرید گردشگران مذهبی (نمونه موردی: گردشگران مذهبی شهر مشهد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
گردشگری خرید به عنوان یک پدیده اقتصادی-اجتماعی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی مقاصد گردشگری ایفا می کند. این نوع گردشگری نه تنها به عنوان یک فعالیت اقتصادی، بلکه به عنوان بخشی از تجربه سفر نیز در نظر گرفته می شود. گردشگری خرید به عنوان ترکیبی از دو صنعت جهانی، یعنی گردشگری و خرده فروشی، شناخته می شود. این پدیده به خرید در مقاصد مختلف سفر اشاره دارد و به عنوان یک موتور اقتصادی برای ایجاد اشتغال، درآمد و منافع مستقیم و غیرمستقیم عمل می کند. هدف از انجام این پژوهش، مدل سازی الگوی خرید زائران و گردشگران مقیم هتل های 3 و5 ستاره شهرمشهد مقدس است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است. درسطح توصیفی از شاخص های گرایش مرکزی-پراکندگی و درسطح استنباطی از معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش جمعیت گردشگر مذهبی مشهد 31.188.664 نفر می باشد که از این میزان 9.792.252 نفر در هتل های 3 ستاره و 776.552 نفر در هتل های 5 ستاره اقامت داشتند. با استفاده از روش کوکران از بین آنها حجم نمونه 380 نفری به عنوان نمونه انتخاب گردید. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزارSPSS وAmos مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و یافته ها حاکی از آن بود که عامل روان شناختی با میزان 43% از طریق شاخص های اجتماعی وفرهنگی پوشش داده می شود و 100% تحت تأثیر سه عامل پشت سرخود یعنی عوامل آمیخته بازاریابی (شامل قیمت، توزیع، محصول) تبلیغات و عوامل فرهنگی- اجتماعی فردی است. این نتایج نشان می دهد که توسعه گردشگری باید براساس فرآیند برنامه ریزی جامع و براساس توجه به نیازهای مصرفی و الگوهای خرید زائران و گردشگران صورت پذیرد تا بتواند بر بهبود کیفیت سفر، گردشگرپذیری شهر و در نهایت افزایش تعداد و کیفیت سفر زائر تأثیرگذار باشد.Modeling the Shopping Pattern of Religious Tourists (Case study: Religious Tourists in Mashhad)
Shopping tourism serves as an economic-social phenomenon that plays a significant role in the economic development of tourist destinations. This type of tourism is not only deemed as an economic activity but also as a part of the travel experience. Shopping tourism is recognized as a combination of two global industries: tourism and retail. It describes purchasing at various travel destinations acting as a driving force for generating employment, income, and both direct and indirect benefits. This research aims to model the shopping pattern of pilgrims and tourists residing in 3- and 5-star hotels in Mashhad. This is an applied study that uses a descriptive-analytical method. For the descriptive section, central tendency-dispersion indices, and for the inferential section, structural equations were used. The statistical population consisted of the religious tourist population in Mashhad, (n=31,188,664 people). Of this figure, 9,792,252 people stayed in 3-star hotels and 776,552 people stayed in 5-star hotels. A sample of 380 people was selected using the Cochran method. The data analysis was conducted using SPSS and Amos software. The findings suggest that psychological factors are explained by 43% through social and cultural indices and they are one hundred percent influenced by three underlying factors, i.e. marketing mix factors (price, distribution and product), and cultural-social and individual factors. The results show that tourism development should be informed by a comprehensive planning process that is tailored to the consumption needs and purchasing patterns of pilgrims and tourists to improve the quality of travel, the tourist-friendliness of the city, and ultimately higher number and quality of pilgrim trips.