آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۷۲

چکیده

ایجاد مزیت رقابتی در محیط تجاری رقابتی به خصوص در بازارهای جهانی برای شرکت ها بسیار مهم است. هدف این پژوهش بررسی نقش دولت، دانشگاه و صنعت و راهبردهای مورد نیاز در توسعه صادرات کالاهای صنعتی و سرمایه ای به کشور عراق است. جامعه آماری پژوهش شرکت های صادر کننده کالاهای سرمایه ای به کشور عراق است. از طریق نمونه گیری اتفاقی تعدادی از شرکت ها انتخاب و داده های مورد نیاز با کاربرد پرسشنامه از تعداد 455 نفر از مدیران، معاونان و کارشناسان شرکت ها گردآوری شده است. در این مطالعه از رویکرد اثبات گرایی و طرح مطالعه توصیفی مقطعی استفاده شده و داده ها با مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است. طبق نتایج پژوهش، سیاست گذاری و عملکرد دولت، دانشگاه ها، صنعت و راهبردهای توسعه صادرات نقش معناداری در بهبود توسعه صادرات محصولاتِ سرمایه ای به کشور عراق دارند. همچنین نتایج از نقش معنادار توسعه صادرات بر توسعه پایدار کشور حمایت کرده است. در نتیجه با استناد به شواهد گردآوری شده هر پنج فرضیه پژوهش تایید شده است. ضمن اینکه تاثیر غیرمستقیم عملکرد دولت، دانشگاه ها، صنعت و راهبردهای اتخاذ شده بر توسعه کشور پشتیبانی شده است. این مطالعه به سیاست گذاران اقتصادی کشور، هماهنگی در تصمیم گیری و برنامه ریزی بین دانشگاه، صنعت و دولت را در بهره برداری استراتژیک بی درنگ از دومین شریک صادراتی کشور یعنی عراق را به صورت بهینه نمودن و تمرکز بر صادرات کالا و خدمات صنعتی، سرمایه ای و ایجاد کارخانجات تولیدی ایرانی در عراق را توصیه می کند. نتایج این تحقیق ضرورت تغییر بی درنگ رویکرد صادرات کشورمان را از صادرات صرفا کالاهای روبنایی منجر به کاهش باتوجه به برنامه های خودکفایی عراق به صادرات پایدار و بلندمدت با ایجاد وابستگی به جهت فروش اقلام صنعتی، سرمایه ای و احداث کارخانجات برای بازار عراق را نشان می دهد.

Drivers and Consequences of Export Development of Iran Capital Goods to Iraq

Currently, the process of globalization, especially the development of exports, has a special place. Creating a competitive advantage in a competitive business environment, especially in global markets, is very important for companies. The purpose of this research is to investigate the role of the government, university and industry and the strategies needed in the development of the export of capital goods to Iraq. The statistical population of the research is companies that export capital goods to Iraq. Through random sampling, a number of companies were selected and the required data was collected by using a questionnaire from 455 managers or vice-presidents of the companies. In this study, the positivism approach and cross-sectional descriptive study design were used and the data were analyzed by structural equation modeling. According to the results of the research, the policies and performance of the government, universities, industry and export development strategies have a significant role in improving the development of the export of capital products to Iraq. Also, the results have supported the significant role of export development on the sustainable development of the country. As a result, relying on the collected evidence, all five research hypotheses have been confirmed. In addition, the indirect effect of the performance of the government, universities, industry and adopted strategies on the development of the country has been supported. This study recommends to the economic policy makers of the country, that consistency in decision making and planning between university, industry and government must be noticed.

تبلیغات