آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۶

چکیده

باوجود ادبیات غنی درزمینه اخلاق حرفه ای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیت های سازمانی بازرگانی  با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدل های موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوه اخلاق تجاری را در این نوع سازمان ها بیان نمی کنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی ایران بود. این پژوهش کاربردی و ازنظرنحوه گردآوری داده ها، ازنوع پژوهش های اسنادی- فراترکیب به شمار می رود. برای شناسایی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی ایران، تعداد122 مقاله بررسی و ازآن میان، 32 مقاله برای تجزیه وتحلیل نهایی انتخاب شد. ابتدا244 شاخص معرف اخلاق تجاری مدیران شناسایی و در34  مفهوم و12 مقوله طبقه بندی گردیدند. برای تعیین وزن شاخص ها، از آنتروپی شانون استفاده شد. براساس یافته های پژوهش، ابعاد اصلی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی ایران شامل حرفه ای گرایی اخلاق محور، آگاهی و اشراف سازمانی، مسئله محوری  و واقع گرایی در برخورد با مسائل سازمانی، نگاه اخلاقی درتعاملات سازمانی، الزامات مدیریتی اخلاق محور، اتخاذ رفتارهای اخلاقی- مالی، پایبندی به رفتارهای اخلاقی- رفتاری بازار، اخلاق مداری در درآمدهای سازمانی، الزامات اموزشی مبتنی براخلاق، روحیه فسادزدایی و استقرارعدالت، ثبات شخصیتی-رفتاری، بصیرت و توانایی مدیریتی رهبری گونه هستند. مدیران وکارکنان هر روزه با چالش تصمیم گیری اخلاقی مواجه هستند و نتایج این مطالعه می تواند ابعاد گوناگون اخلاق تجاری را در مناسبات سازمان های ورزشی بیان نماید.

Designing a Business Ethics Model for Managers of Sports Organizations in Iran: Research Synthesis on the Baseisd of the Sandolski and Barroso,s Models

The general purpose of presenting the present research was to design a model of business ethics for managers of sports organizations in Iran. This research is applied and in terms of the way of data collection, it is considered as a meta-composite documentary research. In order to identify the model of business ethics of managers of sports organizations in Iran, 122 articles were reviewed, and 32 articles were selected for the final analysis. In this research, first, 244 indicators representing business ethics of managers were identified and classified into 34 concepts and 12 categories. Shannon's entropy was used to determine the weight of indicators. Based on the findings of the research, the main dimensions of the model of business ethics of managers of sports organizations in Iran include ethics-oriented professionalism, organizational awareness and nobility, problem-oriented and realism in dealing with organizational issues, ethical view in organizational interactions, requirements Ethics-oriented management, adoption of ethical-financial behaviors, adherence to ethical-behavioral behaviors of the market, ethical orientation in organizational incomes, educational requirements based on ethics, anti-corruption spirit and establishment of justice, personality-behavioral stability, insight and leadership-type management ability. Managers and employees are faced with the challenge of ethical decision-making every day and the results of this study can express various aspects of business ethics in the relations of sports organizations.

تبلیغات