مدل توسعه دوچرخه سواری شهری در دوران پاندمی کوید 19 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل توسعه دوچرخه سواری شهری در دوران پاندمی کووید 19بود. تحقیق حاضر به شیوه کیفی و با رویکرد گرندد تئوری انجام شد. شرکت کنندگان در مصاحبه از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه شوندگان متشکل از کلیه اساتید رشته مدیریت ورزشی و مدیران و کارشناسان ورزشی بودند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و نتایج توسط کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل گردید. پس از تحلیل مصاحبه ها، در زمینه عوامل علی، 6 مقوله علل فردی، فرهنگی، مدیریتی، توسعه پایدار، بهداشتی و زیرساختی؛ در بخش عوامل زمینه ای، تعداد 8 مقوله عوامل فردی، ورزش بانوان، اقتصادی، ساختاری، نیروی انسانی، زیرساختی، مدیریتی و حمایتی؛ در مورد عوامل مداخله گر، تعداد 5 مقوله اصلی مداخلات رسانه ای، مداخلات رویدادی، مداخلات سازمانی، مداخلات تشویقی و انگیزشی و مداخلات شهری و شهروندی؛ در بخش راهبردها، تعداد 7 مقوله اصلی رویکردهای اقتصادی، بهبود زیرساخت های ورزشی، تعاملات بین سازمانی، نهادینه سازی فرهنگ ورزش، ارزیابی و کنترل مستمر، توسعه قابلیت های نیروی انسانی و تنوع و تعدد رویدادها و در بخش پیامدها نیز 4 مقوله اصلی ارتقای قابلیت های جسمانی، توسعه اجتماعی، فرهنگ سازی و پیامدهای روان شناختی به دست آمد. به طور کلی، یافته های این تحقیق می تواند به عنوان نقشه راهی جهت توسعه دوچرخه سواری شهری در دوران پاندمی کووید 19 باشد. لذا به سازمان های ذی ربط مانند وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون دوچرخه سواری ایران، سازمان ورزش شهرداری و ... پیشنهاد می شود از نتایج این تحقیق جهت تنظیم برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت خود بهره گیرند.The model for urban cycling development during the Covid-19 pandemic
The study ls to provide a model for the development of urban cycling during the Covid-19 Pan demy. It was qualitative, with a grounded theory approach. The participants were selected through purposive sampling. The interviewees consisted of all professors of sports management and sports managers and experts. The research tool was a semi-structured interview and the results were analyzed by open, axial and selective coding. After analyzing the interviews, in relation to causal factors, 6 categories of individual causes, cultural, managerial, sustainable development, health causes and infrastructural were obtained. In the contextual factors section, 8 categories of individual factors, women's sports, economic, structural, manpower, infrastructure, managerial and supportive were obtained. In relation to the intervening factors, 5 main categories of media interventions, event interventions, organizational interventions, incentive and motivational interventions and urban and citizenship interventions were identified. In relation to strategies, 7 main categories of economic approaches, improvement of sports infrastructure, inter-organizational interactions, institutionalization of sports culture, continuous evaluation and control, development of human resources capabilities and diversity and multiplicity of events were identified. In the section on consequences, 4 main categories of promotion of physical abilities, social development, culture building and psychological consequences were obtained.
In general, the findings of this study can be used as a strategy for the development of urban cycling during the Covid-19 pan demy. So, the relevant organizations such as the Ministry of Sports and Youth, Iranian Cycling Federation, Sport Organization of Municipality can use the results of this research to set their short-term and long-term plans.