واکاوی گزارش های تاریخی درباره شخصیت سکینه دختر امام حسین (علیه السلام) از تخریب تا بزرگنمایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بررسی آثار نوشته شده درباره شخصیت "سکینه" دختر امام حسین (علیه السلام) حکایت از تضاد آراء نویسندگان درباره وی دارد. برخی تصویری از وی به نمایش گذارده اند که حکایت از بی قیدی ایشان به احکام شریعت اسلام دارد. گزارش هایی همچون خوشگذرانی با " اَشْعَب طمّاع" ، همنشینی شبانه با شاعران هرزه گوی آن عصر همچون "عمر بن ابی ربیعه"، شیفتگی بی حد و حصر به شنیدن صدای مطربان و... برخی از این ادعاهاست و در طرف مقابل برخی نیز کثرت اشتغالش به خداوند را مانع از پرداختن او به اموری همچون ازدواج دانسته اند. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای ضمن بررسی مستندات هر دو دیدگاه، به بررسی صحت و سقم گزارش های موجود پرداخته است و چنین نتیجه گرفته که مستندات هر دو دیدگاه فاقد اعتبار است. مستندات دیدگاه اول برگرفته از داستان-های ساختگی است که توسط نویسندگان خاندان زبیر جهت تخریب آل علی(علیه السلام) و جهت مقاصد مشخصی ساخته و پرداخته شده است و مستندات دیدگاه دوم نیز جهت مقابله با تخریب مذکور به وجود آمده و به بزرگنمایی منتهی شده است.Analyzing the historical reports about the personality of Sakinah, the daughter of Imam Hussein, from destruction to exaggeration
Examining the works written about the personality of "Sakeena" the daughter of Imam Hussain (peace be upon him) tells about the conflicting opinions of the writers about her. Some people have shown a picture of him, which tells about his Non-adherence to Sharia rules of Islamic. Reports such as having fun with "Ash'ab Tamma'a", hanging out at night with promiscuous poets of that era such as "Umar Ibn Abi Rabi'ah", boundless fascination with listening to the voices of singers, etc. are some of these claims, and on the other hand, some Also, they considered that his many occupations with God prevented him from dealing with matters such as marriage. This article has analyzed the validity of the existing reports based on library sources, while reviewing the documents of both views, and concluded that the documents of both views lack validity. The documents of the first point of view are taken from the fictional stories that were created and discussed by the writers of the Zubair family to destroy Ali (peace be upon him) and for specific purposes, and the documents of the second point of view were created to deal with the mentioned destruction and lead to exaggeration