چکیده

هدف: در دو دهه اخیر این سؤال مطرح بوده است که چگونه می توان از یک سازمان موفق، الگوبرداری کرد؟ برای پاسخ به این پرسش مفهوم «دی.اِن.اِی. سازمانی» پیشنهاد شده است. «دی.اِن.اِی. سازمانی» ابزاری برای تحلیل و شناخت تفاوت رفتار و شخصیت سازمان ها است و بسیاری از شیوه های رفتاری، کنش ها و ساختارهای سازمانی تحت تأثیر آن است. در این پژوهش پرسش اصلی این است که عوامل مؤثر در الگوبرداری از بخش های موفق سازمان کدام است؟ هدف اصلی این پژوهش شناسایی مدلی برای دی.اِن.اِی. سازمانی در رسانه ملی است. روش: در این پژوهش روش کیفی داده بنیاد به کار گرفته شده و برای گردآوری اطلاعات 30 نفر از مدیران رسانه ملی انتخاب و با آنها مصاحبه شده است. همچنین اسناد و منابع آرشیوی سازمان مورد استفاده قرار گرفته است. سپس تحلیل داده های این پژوهش از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافته ها: در این پژوهش 312 کدباز استخراج و 4 محور اصلی (انتخابی) حق تصمیم گیری، انتخاب و شیوه به کارگیری عوامل انگیزشی، ساختار و شبکه های ارتباطی سازمانی، اطلاعات و دانش سازمانی شناسایی شد، که هر یک از این ابعاد از سوی عوامل محوری تأثیر می پذیرد. نتیجه گیری: با مدیریت عوامل محوری مشخص شده در این پژوهش، مدل دی.اِن.اِی. سازمانی رسانه ملی و نقاط ضعف و قوّت آن شناسایی و مدیریت شده و به منظور تحقق اهداف سازمانی مانند الگوبرداری از حوزه های موفق و ارتقای سطح کیفیت تولیدات رادیویی و تلویزیونی به کار گرفته خواهد شد.    

Identify the » Organizational DNA « Model in the IRIB Organization

Purpose: In the last two decades, there has been a question of how can a successful organization be modeled? To answer this question, the concept of "organizational DNA" has been suggested. "Organizational DNA" is a tool for analyzing and recognizing the difference in the behavior and personality of organizations, and many of the behavioral practices, actions, and organizational structures affected by it. The main question in this study is what are the factors that influence the modeling of successful parts of an organization?  Therefore, the purpose of this research is to propose a model for organizational DNA in the IRIB. Method: In this study, the qualitative data method of the foundation was used and 30 national media managers were selected and interviewed to collect information. The organization's archival documents and resources were also used. Then, the data analysis of this research was done through open, axial and selective coding. Findings: In this study, 312 extraction codes and 4 main (selective) axes of decision-making, selection and method of using motivational factors, organizational structure and communication networks, information and organizational knowledge were identified, each of which is influenced by axial factors. Conclusion: By managing the key factors identified in this research, the organizational DNA of the IRIB and its weaknesses and strengths are identified and managed and implemented in order to realize organizational goals, such as benchmarking successful areas and improving the quality of radio and television productions.  

تبلیغات