شناسایی مولفه های اثرگذار بر آموزش مجازی تربیت بدنی در دوران پاندمی کرونا (مطالعه موردی دوره دوم متوسطه استان لرستان)
آرشیو
چکیده
آموزش مجازی مجموعه ای از نرم افزارهای آموزشی مبتنی بر تلویزیون، رایانه و آموزش غیرحضوری در محیط مدرسه شاد است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفه های اثرگذار بر آموزش مجازی تربیت بدنی دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان لرستان در دوران پاندمی بیماری کرونا بود. پس از انجام مصاحبه های کیفی و نیمه ساختارمند با نمونه های آماری و تحلیل داده های کیفی به کمک تحلیل مضامین، در مرحله کمی به روش دلفی مولفه های آموزش مجازی شناسایی شدند. برای تعیین پایایی داده های کیفی از فرآیندهای ساختار یافته از مصاحبه های همگرا بصورت جداگانه و موازی استفاده شد. روش نمونه گیری پژوهش، تصادفی ساده بود و جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی را 14 نفر از معلمان تربیت بدنی مدارس استان لرستان که مسلط به تولید محتوای آموزشی بودند تشکیل می داد، که مصاحبه با آنها به منظور جلوگیری از تشدد آراء تا اشباع نظری داده ها انجام شد. شامل 5 مولفه اصلی (بازنگری در برنامه های آموزشی؛ فعال شدن آموزش تلویزیونی؛ ساخت اپلیکیشن آموزشی داخلی؛ تجهیزات آموزشی و خلاقیات معلمان) و 31 مولفه فرعی موثر بر آموزش مجازی دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان لرستان بود. تعطیلی اجباری مدارس و عدم وجود شرایط و زیر ساخت های علمی و مقتضی در زمان پاندمی بیماری کرونا به اجرای عدالت آموزشی در مدارس استان لرستان آسیب زده و سبب اُفت تحصیلی دانش آموزان کم برخوردار شده و از سوی دیگر شکاف آموزشی میان دارا و ندار را بیشتر نموده، که این مهم به سادگی قابل جبران نخواهد بودIdentifying the factors affecting the physical education virtual education during the COVID-19 pandemic (a case study of the second year of high school in Lorestan province)
Virtual education is a collection of educational software based on television, computer and non-attendance training in a happy school environment. The aim of the current research was to identify the factors affecting the virtual education of physical education of second year high school students in Lorestan province during the pandemic of Covid-19 disease. After conducting qualitative and semi-structured interviews with statistical samples and qualitative data analysis with the help of thematic analysis, the components of virtual education were identified in the quantitative phase using the Delphi method. To determine the reliability of qualitative data, structured processes of convergent interviews were used separately and in parallel. The sampling method of the research was simple random, and the statistical population of the research in the qualitative phase consisted of 14 school teachers physical education in Lorestan province who were proficient in producing educational content, and interviews were conducted with them in order to avoid the violence of opinions until the theoretical saturation of the data. Became. It included 5 main components (revision of educational programs; activation of television education; creation of internal educational application; educational equipment and creativity of teachers) and 31 sub-components effective on the virtual education of secondary school students of Lorestan province. The forced closure of schools and the lack of scientific and appropriate conditions and infrastructure during the pandemic of the Corona disease have damaged the implementation of educational justice in the schools of Lorestan province and caused the academic decline of the less privileged students, and on the other hand, the educational gap between the haves and have-nots has widened. , which will not be easily compensated.
Virtual teaching, physical education, Secondary high school students, Covid-19