بررسی جایگاه اخلاق هم زیستی مسالمت آمیز در کتاب های درسی تاریخ در رشته علوم انسانی (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مؤلفه های اخلاق همزیستی مسالمت آمیز در کتاب های درسی تاریخ علوم انسانی با بهره گیری از اندیشه اسلامی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. واحد تحلیل؛ متن و تصویر می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتاب های درسی تاریخ علوم انسانی در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که، کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن بوسیله متخصصان تعیین شده و برای تعیین پایایی از روش ویلیام اسکات استفاده شده است. داده های حاصل با استفاده از شاخص های توصیفی در فرایند تحلیلی «آنتروپی شانون» مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب های تاریخ علوم انسانی، 92 مرتبه به مؤلفه های اخلاق همزیستی مسالمت آمیز اشاره شده است. در این کتاب ها مؤلفه های «نفی خشونت» با ضریب اهمیت 126/0 و «اصل صلح جویی» با ضریب اهمیت 124/0، دارای بیشترین ضریب اهمیت و مؤلفه های «تألیف قلوب و گسترش حوزه نفوذ اجتماعی» با ضریب اهمیت 0.066 و «تعاون در مسائل بین المللی» با ضریب اهمیت 044/0 دارای کمترین ضریب اهمیت بوده است.Examining the place of the ethics of peaceful coexistence In textbooks of the history of humanities
This research was conducted with the aim of investigating the status of peaceful coexistence ethics components in humanities history textbooks using Islamic thought. The research method is descriptive and content analysis type. analysis unit; It is text (words and sentences) and images. The statistical population of the research included all the textbooks of the history of humanities in the academic year 1402-1401, and the entire statistical population was considered as a sample. The research tool was a researcher-made content analysis list, whose validity was determined by experts, and William Scott's method was used to determine reliability. The resulting data were analyzed using descriptive indices in the "Shannon entropy" analytical process. The findings of the research showed that the components of the ethics of peaceful coexistence are mentioned 92 times in the history books of human sciences. In these books, respectively, the chapters "Negation of violence" with an importance coefficient of 0.126 and "A peaceful peace" with an important coefficient of 0.124 have the most important coefficients and the components of "authoring hearts and expanding the sphere of social influence" with an importance coefficient of 0.06 and "cooperation" In international issues" with a significant coefficient of 0.044 has the lowest significant coefficient.