آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۳

چکیده

زمینه و هدف: دانشگاه نسل چهارم، الگوی حرفه ای نوینی را برای نهاد آموزش عالی تعریف می کند که برای توسعه محلی و منطقه ای فرصت می سازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ارکان و پیشران های مؤثر بر توسعه دانشگاه نسل چهارم صورت گرفت. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری داده ها به شکل کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش، از نوع پژوهش تحلیل مضمون است. مشارکت کنندگان پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بودند. از میان آن ها ۱۵ نفر به صورت هدفمند برای شرکت در مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شد. یافته ها: نتایج کدگذاری داده ها به ۱۲ مضمون کلی ختم شد. کدها و مضامین احصا شده در ارتباط با ارکان دانشگاه نسل چهارم عبارت اند از: مضامین متحول سازی، خدمت محوری، فرهنگ تعالی گرا، خلق مناسبات نوین آموزشی، توسعه محوری، توانمندسازی. همچنین، مضامین به دست آمده برای پیشران ها و عوامل مؤثر بر توسعه دانشگاه نسل چهارم عبارت اند از: توسعه فرهنگ سازمانی نوآورانه، هم افزایی فناورانه، پاسخ گویی و مسئولیت پذیری اجتماعی، مدیریت توانمند دانشگاه، سیاست های نظام آموزش عالی، حمایت مالی و اقتصادی. نتیجه گیری: از بُعد نظری، نتایج این پژوهش به مدیران و اساتید کمک می کند تا ارکان و پیشران های دانشگاه نسل چهارم را بهتر درک و شناسایی کنند. از بُعد کاربردی، نتایج به دست آمده این قابلیت را دارد که هم در سطح دانشگاه (برای مدیران دانشگاه شهید ستاری و اساتید و دانشجویان) و هم در سطح ملی (برای سیاست گذاری های کلان وزارت علوم) استفاده شود.

Identifying the Pillars and Drivers Influencing the Development of Fourth-Generation Universities; (A Case Study: Shahid Sattari Air University of Science and Technology)

Background & Purpose: The fourth-generation university defines a new professional model for higher education institutions which creates opportunities for local and regional development. This research aims to identify the pillars and antecedents influencing the development of fourth-generation universities. Methodology: This research is applied in terms of purpose, qualitative in terms of data collection method, and thematic analysis in terms of research implementation method. The research field and the study participants are the faculty members of Shahid Sattari Air University of Science and Technology. Among them, 15 individuals were purposefully selected to participate in a semi-structured interview. Findings: The results of data coding included 12 general categories. The codes and thematic obtained in relation to the components of the 4th generation university with an emphasis on e-learning include the categories of transformation, service orientation, a culture of excellence, creating new educational relationships, development-oriented, and empowerment. In relation to drivers, the factors influencing the establishment of the fourth generation university include the categories of developing an innovative organizational culture, technological synergy, social responsiveness and accountability, university capacity management, higher education system policies, and financial and economic support. Conclusion: From a theoretical perspective, the results of this research help managers and faculty members to better understand and identify the components and antecedents of a fourth-generation university. From a practical perspective, the obtained results have the potential to be used both at the university level (for managers, faculty members, and students of Shahid Sattari University) and at the national level (for the overall policymaking of the Ministry of Science).

تبلیغات