فرایند حاشیه ای شدن هویت؛ مورد مطالعه: دانشجویان بلوچ دوره تحصیلات تکمیلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هویت حاشیه ای، مفهومی سیال است و با نیروها و شرایط متعددی پیوند دارد و طی فرایندهای مختلف شکل می گیرد؛ براین اساس، در پژوهش حاضر سعی شده است فرایند و چگونگی ظهور هویت حاشیه ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بلوچ مطالعه شود. در این پژوهش، از نظرییه زمینه ای اشتراوس و کوربین استفاده شده است. نمونه گیری، براساس دو نوع نمونه گیری نظری و هدفمند انجام شده است. مشارکت کنندگان تحقیق، دانشجویان بلوچ مقطع ارشد و دکترای دانشگاه های دولتی بوده اند. از بین این دانشجویان، 4 نفر دانشجوی دکترا و 11 نفر دانشجوی ارشد بوده اند. داده ها از طریق مصاحبیه عمیق به دست آمده است. تحلیل داده ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که ازنظر مشارکت کنندگان، نیروها و شرایطی مانند ناهمسانی و ناهمسازی مذهبی، پذیرش بوروکراتیک ضعیف، دفع دیوان سالارانیه هویت بلوچی، بازنمایی منفی و کلیشه سازی رسانه ای از هویت بلوچ ها، آموزش وپرورش، هژمونی فرهنگی و سیاست محو زبانی، مشروعیت یافتگی حاشیه ای شدن، مکانمندی نامطلوب، سوء مدیریت مدیران دولتی و سیاستمداران، توسعه نیافتگی و محرومیت و ناکارآمدی نیروهای سطح استان، در ظهور هویت حاشیه ای نقش دارند. اصلی ترین پیامد ظهور هویت حاشیه ای ازجمله فرسایش و گسست تعلق به هویت ملی، برجسته شدن مرزهای هویتی است.The process of marginalizing the identity of the Baloch people: Case Study of Graduate Students of Baloch
Marginalized identity is a fluid concept and is associated with many forces and conditions and is formed through different processes. Accordingly, the present study attempts to explore the process and how to Appearance of Balochi students' Marginalized Identity. In this research, grounded theory of has been used Strauss and Corbin. Sampling is based on two types of theoretical and purposeful sampling. The research participants were Masters and Ph.D. Baloch students at state universities. Of these students,4 Ph.D. students and 11 senior students. Data are obtained through in-depth interviews. Data analysis was performed using open, axial, and selective coding. The results of the study showed that participants saw forces and conditions such as Religious dissonance and disparity, Bureaucratic rejection; Bureaucratic Removal of Baloch identity, Negative representation and stereotyping of the Balochi identity, Education and cultural hegemony and language fanaticism, Legitimacy of marginalization; the role of law in the Appearance of Marginalized identity, Undesirable location; the role of geography in the Appearance of Marginalized identity, The mismanagement of government executives and politicians, Undevelopment and deprivation and The Inefficiency of provincial forces in the Appearance of Marginalized Identity. The main consequence of the emergence of Marginalized identity, including erosion and the rupture of national identity, is the rise of identity boundaries. According to the research findings, a theoretical schema has been presented.