آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اجتماعی بر مدیریت بدن با تأکید بر خودنمایی است. در دنیای روابط کوتاه و مقطعی امروزی، ظاهر هر فرد نقش عمده ای در معرفی هویت فردی او ایفا می کند. لذا بدن به عنوان ابزار تجلی هویت، اهمیتی اساسی می یابد. اصلاح بدن و کنترل آن که ویژگی جامعه مدرن است در راستای ایجاد تصور مطلوب برای دیگران از بدن و ظاهر فرد صورت  می گیرد. نظریات گافمن، گیدنز، الیاس، بوردیو و باندورا چارچوب نظری پژوهش را تشکیل می دهند.  جامعه آماری پژوهش اعضای باشگاه های پرورش اندام شهر تهران بودند و برای تعیین حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. از روش پیمایشی برای تبیین تأثیر عوامل اجتماعی ( شامل متغیرهای نمایش تمایز خود با دیگران، نمایش ظاهر مورد پسند دیگران، نمایش پایگاه اجتماعی- اقتصادی، سرمایه فرهنگی و یادگیری رفتار دیگران) بر مدیریت بدن - با درنظر گرفتن نقش واسطه ای متغیر خودنمایی- استفاده گردیده است. اطلاعات لازم از طریق پرسش نامه محقق ساخته   جمع آوری و با آزمون آلفای کرونباخ اعتبار سنجی شد. از آزمون های آماری همبستگی و رگرسیون برای تحلیل فرضیه ها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین عوامل اجتماعی و خودنمایی، بین خودنمایی و مدیریت بدن و بین عوامل اجتماعی و مدیریت بدن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که متغیر واسط  خودنمایی در مجموع توانسته است در رابطه با عوامل اجتماعی فوق الذکر و متغیر وابسته مدیریت بدن نقش واسطه ای ایفا نماید. 

A Sociological Explanation of The Impact of Social Factors on the Body Management Among Men 18 to 45 In Tehran With Emphasis on Self - Presentation

The aim of this study was to investigate the impact of social factors on the body management among men 18 to 45   in Tehran “with emphasis on self-presentation”. In today's short and temporary relationships, everybody's appearance plays important role in identifying individual identity.Thus body as a tool of expressing identity becomes more crucial. Improving and controlling of body which is the characteristic of modern society takes places in creating agreeable image of body and appearance for others. .Theories of Goffman, Giddens, Elias, Bourdieu and Bandura formed the theoretical framework of this research.. Statistical population was the members of body building gyms in Tehran and the size of random sample was 384 (Cochran’ formula was used  to determine the sample size). Survey method was used for explaining the impact of social factors( Showing distinction with others, showing savory appearance, socio-economic status,learing the behavior of others, cultural capital) on the body management. Necessary informations were collected through questionnare and its reliability was tested by Cronbach's alpha statistic. Statistical tests which are applied in this research are correlation and regression. Results showed  that  there was significant relationship between social factors and  self-presentation, self-persentation and body management  and  between social factors and body management.Thus it can be concluded that the mediator variable" self-presentation " overally has mediative role regarding to social factors and body management

تبلیغات