تحلیل اجتماعی رفتار مصرف برق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر، با نگاه جامعه شناسی زیست محیطی به آزمون تجربی تأثیر نگرش، اثر بخشی ادراکی و ارزش زیست محیطی بر رفتار مصرف برق می پردازد و به دنبال پاسخ گویی به این سؤال اساسی است که تا چه اندازه نظرییه رفتار برنامه ریزی می تواند رفتار مصرف انرژی برق خانگی را تبیین کند؟ براساس نظرییه رفتار برنامه ریزی شده، مدیریت مصرف برق از سوی فرد، ابتدا به وسیلیه نگرش وی نسبت به مصرف انرژی و سپس، تحت تأثیر اثر بخشی ادراکی او از رفتار نسبت به مصرف انرژی و درنهایت، ارزش های زیست محیطی است. مطالعه حاضر در بین مشترکان برق خانگی ساکن مناطق شهری تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق مازندران در سال 1392 و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. برای تعیین نمونه، از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است و 437 نفر به عنوان نمونه بررسی شده اند. ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده و برای سنجش اعتبار و روایی سؤالات، به ترتیب از اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که رفتار مصرف برق خانوار را تنها به میزان معینی می توان از طریق نظریه رفتار برنامه ریزی شده تببین کرد. بر این اساس، رفتار مصرف برق نه تنها مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده است، بلکه به نظر می رسد تحت تأثیر متغیرهای اجتماعی فرهنگی دیگری نیز قرار دارد.A Study of Role of Attitudes, Perceived efficacy and environmental valueon electricity consumption behavior
This study tries to examine the role of attitudes, perceived efficacy and environmental valueon electricity consumption behaviorwith sociological orientation. It seeks to answer to this question that to what extent theory of planned behavior might explain electricity consumption behavior at home? According to the theory of planned behavior, an individual initially is influenced by his/her attitude toward energy consumption first, then by perceived efficacy toward energy consumption behavior and finally, by environmental values. The population of this study is consisted of household electricity customers in urban area serviced by Cooperation of Electricity Distribution in West Mazandaran in 2014.Using random sampling method, 437 customers were selected to complete the questionnaires. Validity and reliability of the instrument were confirmed by local expertise and Alpha respectively. The results of the study show that there is a relationship among three components of the theory of planned behavior and electricity consumption management. The study concludes to suggest future researcher to apply different sociological theories to explain customers’’ electricity consumption.