آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

در این تحقیق، با استفاده از مدل پیشنهادی گلاک و استارک به سنجش چهار بعد دین داری دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز ساری پرداخته شده تا با روش علمی، میزان و انواع دین داری دانشجویان و سهم هر یک از انواع در میان آنها مشخص شود. نتایج به دست آمده نشان دادند که اعتقادات دینی 4/87? دانشجویان در سطح متوسط بوده است. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین تمام جنبه های دین داری جوانان دانشگاهی و نوع جهت گیری دینی عرفی گرایانه و بنیادگرایانه آنها وجود دارد. هم چنین، ارتباط بین ابعاد دین داری با جنسیت تأیید شد، حال آنکه ابعاد دین داری با رشته تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری نداشت. به علاوه رابطه معناداری نیز بین بعد پیامدی دین داری با وضعیت تأهل دانشجویان مشاهده شد. در نهایت، داده های تحقیق نشان دادند که دانشجویان مورد مطالعه به همه ی ابعاد دین داری حساسیت داشته و همبستگی معناداری نیز بین ابعاد چهارگانه دین داری آنها وجود دارد.

Investigating Religious Beliefs and Secularist/Fundamentalist Orientations of Payame Noor University Students in Sari Township

The importance of religion and religiosity in Iran notwithstanding, certain shifts have occurred in the religious systems of the Iranian society in recent years. This study uses the model developed by Stark and Glock to measure religiosity in terms of beliefs, rituals, experiences and consequences among students of Payame Noor University in Sari Township. Findings indicate some level of religiosity among a majority of the students (87.4 %). There exists a direct and significant relationship between all aspects of religiosity and fundamentalist/secularist orientations of the students. A relationship between religiosity and gender is confirmed while no relationship between religiosity and field of study is observed. In addition, a significant relationship is revealed between marital status and the consequential aspect of religiosity. Finally, study findings highlight all dimensions of religiosity among the students with significant correlations among them.

تبلیغات