آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۵

چکیده

اکتشاف ساخت تفکر اقتصادی کنش گران که تحت تاثیر عوامل اجتماعی است یکی از موضوعات مهم در جامعه شناسی اقتصادی ست. این امر از این جهت ضرورت دارد که هدایتگر چگونگی تصمیمات اقتصادی کنش گران و نحوه ی تفسیر و مواجهه با کنش های متقابل اقتصادی-اجتماعی و معنایابی حاصل از آن ها است. همچنین مدل سازی تفکر اقتصادی می تواند در تبیین و یا پیش بینی برخی کنش های مورد استفاده باشد. جهت ارائه ی نظریه ای بومی در این مورد از مفهوم عادتواره ی اقتصادی بوردیو استفاده کرده و آن را بسط داده ایم و مفهوم عاملیت پنهان را معرفی کرده ایم. با استفاده از روش نظریه زمینه ای، نمونه گیری نظری و مصاحبه های عمیق، مشاهدات، گفتگوهای میدانی و اسناد و مدارک به عنوان ابزار، گونه شناسی عادتواره های اقتصادی را ارائه، داده ها را جمع آوری و تولید و مدل پارادایمی( انگاره ای) حاصل را همراه با عوامل علّی، مداخله ای، زمینه ای، راهبردی و پیامدی به دست آورده ایم. پژوهش بر روی افراد 20 تا 40 ساله ی متاهل ساکن مشهد صورت گرفته است. چهار نوع عادتواره ی اقتصادی اکتشاف شده حاصل از این مطالعه عبارتند از: 1. عاطفی-احساسی 2. ارزشی-باورمدار 3. خردگرایانه-وضعیتی 4. سودجویانه یا مادی گرا. با استفاده از سه مرحله کدگذاری، مقوله ی مرکزی" ذهنیت نهادینه شده یا ساخت درونی شده، ناشی از تجارب زیسته ی افراد" استخراج شد. شرایط زمینه ای تعیین کننده ی کنش های اقتصادی عبارتند از عوامل محیطی زمان-مکانی و آسایش طلبی. شرایط علّی عبارتند از نظام شخصیت، ارزش ها، هنجارها و عوامل رابطه ای کنش متقابل. شرایط مداخله ای نیز شامل نگرش پیشین به کنش گران، نگرش جنسیتی و احساسات و عواطف می باشند. شرایط راهبردی دیدگاه زمان مند و عدالت اقتصادی و شرایط پیامدی سودجویی و مادی اندیشی و اندیشه ی غیراقتصادی-معنوی را در بر می گیرد.

The sociological analysis of economic actions using the concept of economic habits: a qualitative study

Exploring the structure of actors' economic thinking, which is influenced by social factors, is of great importance and is one of the important topics in economic sociology. This is necessary because it guides how actors make economic decisions and how they interpret and deal with socio-economic interactions and find meaning from them. Moreover, modeling economic thinking can be used to explain or predict some social actions. In order to present a local theory in this case, we have used and expanded Bourdieu's concept of economic habitus and we have introduced the concept of hidden agency. . Using the grounded theory method, theoretical sampling , in-depth interviews, observations, field discussions, and documents as tools, we presented a typology of economic habits, collected and produced data, and obtained the resulting paradigmatic model along with causal, interventional, contextual, strategic, and consequential factors. The research was conducted on married individuals aged 20 to 40 living in Mashhad. The four types of economic habits discovered in this study are: 1. Emotional-Feeling 2. Value-Belief 3. Rational-Situational 4. Profit-Seeking or Materialistic. Using three coding stages, the central category of "institutionalized mentality or internalized construct, resulting from individuals' lived experiences" was extracted. The underlying conditions determining economic actions include time-space environmental factors and comfort seeking. Causal conditions include personality systems, values, norms, and relational factors of interaction. Intervening conditions include prior attitudes toward actors, gender attitudes, and feelings and emotions. Strategic conditions include time perspective and economic justice, and consequential conditions include profit-seeking, materialistic thinking, and non-economic-spiritual thinking.

تبلیغات