ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی برای روابط عمومی های ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مسئولیت اجتماعی را می توان مجموعه ی وظایف و تعهداتی دانست که یک نهاد یا سازمان بایستی در راستای کمک و یاری و همین طور حفاظت، صیانت و مراقبت از جامعه ای که در آن فعالیت می کند، انجام دهد. هدف این پژوهش ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی برای روابط عمومی های ایران است. این پژوهش با روش کیفی و استفاده از روش گراندد تئوری سیستماتیک اشتراوس وکوربین استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختارمند عمیق و برای پردازش داده ها ازکدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و گزینشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش استادان، متخصصان، صاجب نظران و مدیران روابط عمومی های شهر تهران می باشد که به روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند و نمونه گیری نظری انتخاب و با 13 نفر مصاحبه انجام شده است که پس از رسیدن به اشباع نظری از ادامه مصاحبه خودداری شد. با استخراج 107کد باز و 46 کد محوری در نهایت با گزینش کدهای نهایی، مدل بدست آمده در بخش پایانی ارائه شده است.یافته ها نشان داد که اجرای مسئولیت اجتماعی سازمانی در حوزه روابط عمومی با توجه به شرایط زمینه ای، علّی و مداخله گر، با تدوین استراتژی های تأمین اعتبار، هم فهمی با مخاطب، پایداری برنامه ها، اقناع مدیران برای اجرای مسئولیت اجتماعی، تخصصی شدن مسئولیت اجتماعی و برجسته سازی فعالیت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی در افکار عمومی، پیامدها و نتایجی همچون «افزایش سرمایه نهادی»، «منفعت دوسویه و متقابل برای سازمان و مخاطب»، «توسعه و تعالی سازمانی در تولید»، «ایجاد اشتغال» و «حفاظت و صیانت از محیط زیست» را به همراه دارد.Providing a model of social responsibility for Iran's public relations
Social responsibility can be considered as a set of duties and obligations that an institution or organization must perform in order to help and protect, protect and care for the society in which it operates. The purpose of this research is to provide a model of social responsibility for public relations in Iran. This research is done with the qualitative method and using the systematic grounded theory method of Strauss and Corbin. The data collection tool is semi-structured in-depth interview, and three-stage open, central and selective coding was used for data processing. The statistical population of this research is professors, experts, commentators and public relations managers of Tehran city, who were selected by targeted non-probability sampling and theoretical sampling, and 13 people were interviewed. After reaching theoretical saturation, the interview was refused. By extracting 107 open codes and 46 core codes, finally by selecting the final codes, the obtained model is presented in the final section. The findings showed that the implementation of organizational social responsibility in the field of public relations, according to the contextual, causal and intervening conditions, by formulating strategies Providing credit, understanding with the audience, sustainability of programs, persuading managers to implement social responsibility, specializing in social responsibility and highlighting activities related to social responsibility. In public opinion, it brings consequences and results such as "increasing institutional capital", "bilateral and mutual benefit for the organization and the audience", "organizational development and excellence in production", "creating employment" and "environmental protection". Key words: public relations, social responsibility, organizational social responsibility, presenting a model, grounded theory.