تحلیلی فلسفی از نسبت لذت و معنای زندگی بر اساس نظریه های طبیعت گرا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه سخن گفتن از معنادار بودن یا نبودن زندگی به حرف روز بدل شده است؛ اما این مفهوم چه نسبتی با لذت دارد؟ مقوله ای که آن هم در توصیف زندگی بشر فراوان استفاده می شود و جزو آرمان های اصلی زندگی وی قلمداد می گردد. ازآنجاکه درباره معنای زندگی نظریه های گوناگونی مطرح شده است، ناگزیریم در مقام پاسخ به این پرسش، به این نظریه های مختلف توجه کنیم. بر این اساس، این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی نسبت لذت با تلقی نظریه های طبیعت گرا از معنای زندگی پرداخته است. نوشتار نتیجه گرفته است که میان مصادیق لذت و معناداری زندگی، طبق نظریه های طبیعت گرای انفسی، نسبت تساوی برقرار است؛ نکته ای که به نوبه خود نشان دهنده تلازم میان صورت ادراکی دو مفهوم مذکور است. میان مصادیق لذت و معنای زندگی، طبق نظریه های طبیعت گرای آفاقی، نسبت عموم و خصوص مطلق برقرار است؛ نکته ای که در نهایت نشان می دهد صورت ادراکی معنای زندگی طبق این نظریه ها مستلزم لذت است، نه بالعکس.Philosophical Analysis of the Relationship Between Pleasure and the Meaning of Life Based on Naturalistic Theories
Today, the question of whether life is meaningful or not has become a prevalent topic of discussion. But what is the relationship between this concept and pleasure—a term frequently used to describe human life and considered one of its primary ideals? Given the variety of theories proposed about the meaning of life, it is necessary to address this question by examining these diverse perspectives. Consequently, this study utilizes a descriptive-analytical approach to investigate the relationship between pleasure and the understanding of life’s meaning within naturalistic theories. The study concludes that, according to subjective naturalism, there is an equivalence between instances of pleasure and the meaningfulness of life. This point highlights the interdependence of the perceptual forms of these two concepts. On the other hand, according to objective naturalism, the relationship between instances of pleasure and the meaning of life is one of absolute generality and peculiarity. This indicates that, within these theories, the perceptual form of life’s meaning necessitates pleasure but not vice versa.