چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تکنیک های فراشناختی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان یک مرکز نظامی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری چهارماهه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش، دانشجویان یک مرکز نظامی در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. نمونه گیری این پژوهش به صورت تصادفی ساده بود که تعداد ۴۰ آزمودنی به شیوه تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند و برگه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه انگیزش پیشرفت هرمنس (۱۹۷۰) در رابطه با آنها، بررسی شد. از معدل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. گروه آزمایش، ۸ جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش تکنیک های فراشناختی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد: ارائه مداخله آموزش تکنیک های فراشناختی باعث افزایش 9/45 درصدی نمره های عملکرد تحصیلی آزمودنی ها در مرحله پس آزمون و افزایش 6/45 درصدی آن در مرحله پیگیری شد. بنابراین فرضیه اول پژوهش تأیید شد. افزون بر این، نتایج نشان داد که مداخله تکنیک های فراشناختی باعث افزایش 1/57 درصدی نمره های انگیزش تحصیلی آزمودنی ها در مرحله پس آزمون و افزایش 6/56 آن در مرحله پیگیری شد. ازاین رو فرض دوم پژوهش نیز تأیید شد. این پژوهش مداخلات مبتنی بر آموزش تکنیک های فراشناختی را درراستای افزایش انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، پیشنهاد می کند.

Investigating the effectiveness of metacognition training on students' progress motivation and academic performance

The purpose of this research was to investigate the effectiveness of teaching metacognitive techniques to motivate the progress and academic performance of students of a military center. This research was conducted as an experiment with a pre-test-post-test design and a four-month follow-up with a control group. The statistical population in this research was the students of a military center in the academic year of 1402-1403. The sampling of this research was simple random, 40 subjects were randomly selected and assigned to the experimental group and the control group, and the demographic information sheet and the Hermans progress motivation questionnaire (1970) were administered to them. Students' GPA was used as an indicator of academic performance. The experimental group was trained in metacognitive techniques for 8 90-minute sessions. The results of the multivariate covariance analysis showed that the presentation of metacognitive techniques training intervention increased the academic performance scores of the subjects by 45.9% in the post-test stage and 45.6% in the follow-up stage. Therefore, the first hypothesis of the research was confirmed. In addition, the results showed that the intervention of metacognitive techniques increased the subjects' academic motivation scores by 57.1% in the post-test phase and 56.6% in the follow-up phase. Therefore, the second assumption of the research was also confirmed. The findings of this research suggest interventions based on the training of metacognitive techniques in order to increase the motivation of progress and academic performance of students.

تبلیغات