نویسندگان: مهوش شیبانی

کلیدواژه‌ها: سکوت سازمانی عملکرد سازمانی کارکنان

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۶۲ - ۱۷۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۸

چکیده

مقدمه و هدف: سکوت سازمانی، پدیده ای رایج در سازمانهای امروزی و علامت شناسایی بیماری سازمانی به شمار میرود. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر سکوت سازمانی بر عملکرد کارکنان است. روش شناسی پژوهش: روش این تحقیق توصیفی از نوع کتابخانه ای بود. با استفاده از دیتابیس های داخلی و خارجی، تحقیقات و مطالعاتی که در زمینه مورد مطالعه بود جستجو و مطالعه گردید. داده ها دسته بندی و کدگزاری گردید و نتایج در جداول محقق ساخته ثبت گردید.یافته ها: تأثیر پیامدهای منفی سکوت بر تغییر سازمانی و تصمیم گیری، در سازمان هایی با سطح بالایی از تنوع آرا و باورها، تشدید می یابد. این پیامدها، مهمترین مانع در برابر محیط های با سرعت تغییر بالاست. سکوت سازمانی زمانی رخ میدهد که کارکنان به صورت تعمدی و آگاهانه، اطلاعات و نظراتی که درباره سازمان دارند را پیش خود نگه میدارند و آن را منتشر نمیکنند. در سکوت سازمانی،کارکنان اطلاعات مهمی که میتواند برای رشد و پیشرفت شرکت موثر باشد را پنهان میکنند. این سکوت، تاثیرات بیشماری بر روی موفقیت یک سازمان و کارکنانش دارد. آثار سکوت سازمانی میتواند شامل تاثیرات منفی بر روی سلامت و تندرستی کارکنان یا مشکلاتی بزرگتر مانند نبود روحیه، کاهش تولید، کارایی پایین ارتباطات و کاهش توانایی تصمیم گیری باشد.نتیجه گیری: سکوت سازمانی در محیط های دارای تنوع فکری بالا، مانعی جدی در مسیر تغییرات سریع و تصمیم گیری مؤثر است. این پدیده با پنهان سازی آگاهانه اطلاعات، سلامت کارکنان، روحیه تیمی، کارایی و قدرت تصمیم گیری سازمان را به شدت تحت تأثیر منفی قرار می دهد.

Studying the Impact of Organizational Silence on Employee Performance

Introduction and goal: Organizational silence is a common phenomenon in today's organizations and is considered a sign of organizational illness. The aim of this study is to investigate the effect of organizational silence on employee performance.Research Methodology: The method of this study was a descriptive library study. Using internal and external databases, research and studies in the field under study were searched and studied. The data were categorized and coded, and the results were recorded in researcher-made tables.Findings: The impact of negative consequences of silence on organizational change and decision-making is intensified in organizations with a high level of diversity of opinions and beliefs. These consequences are the most important obstacle to environments with a high rate of change. Organizational silence occurs when employees deliberately and consciously keep information and opinions they have about the organization to themselves and do not publish it. In organizational silence, employees hide important information that can be effective for the growth and progress of the company. This silence has numerous effects on the success of an organization and its employees. The effects of organizational silence can include negative impacts on employee health and well-being or larger problems such as lack of morale, reduced productivity, poor communication efficiency, and reduced decision-making ability.Conclusion: Organizational silence in environments with high intellectual diversity is a serious obstacle to rapid change and effective decision-making. By consciously concealing information, this phenomenon severely negatively affects employee health, team morale, efficiency, and decision-making power of the organization.

تبلیغات