چکیده

مقدمه و هدف: مدرسه هیبریدی یعنی درکنار ریاضیات و علوم تجربی، همه دروس و فعالیت ها اهمیت و هدف گذاری جدی دارند. پژوهش حاضر با هدف تدوین طراحی الگوی بهینه مدیریت آموزشی هیبریدی در نظام آموزشی انجام شد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعه ای و از نظر روش جمع آوری داده ها آمیخته اکتشافی با رویکرد کیفی (بررسی ادبیات تحقیق و تحلیل مضمون) و کمی (مدل سازی معادلات ساختاری) است. در مرحله اول، با استفاده از این یافته ها، 15 نفر از خبرگان (معلمان، مدیران مدارس، کارشناسان آموزش و پرورش) از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب و مصاحبه ها تا اشباع داده ها ادامه یافت. برای انتخاب خبرگان از نمونه گیری نظری استفاده شد و جهت تأمین روایی از تکنیک های تایید پذیری و بازبینی توسط اعضا و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون بهره برداری شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل 4635 معلم مدارس مقطع متوسطه ارومیه بود که از این تعداد، 381 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که بر اساس مراحل کیفی تدوین شده بود. برای تأمین اعتبار ابزار از روایی محتوایی (بازبینی توسط پنج متخصص) و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ (78/0) استفاده شد. در نهایت، برای تحلیل داده های کمی، از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل نسخه 8.8 استفاده گردید. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد نتایج حاصله نشان داد که عوامل مؤثر بر مدیریت آموزشی هیبریدی در مقطع متوسطه در سه مضمون اصلی و شش مضمون فرعی دسته بندی شدند. مضمون اصلی مدیریت منابع انسانی، مدیریت فناوری و مدیریت آموزشی مشخص شدند و الگوی بهینه بدست آمد (05/0p<). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت شاخص های برازش مدل مناسب بوده و مدل تحقیق به طور کلی از انطباق مناسبی با داده ها برخوردار بوده و معیارهای لازم برای برازش مطلوب را تأمین می کند.

Designing an Optimal Hybrid Educational Management Model in Secondary Education

Introduction and goal: Hybrid school means that in addition to mathematics and experimental sciences, all courses and activities have serious importance and goal setting. The present study was conducted with the aim of developing an optimal model of hybrid educational management in the educational system.Research methodology: This research was applied-developmental in terms of its purpose and is a mixed exploratory research with a qualitative (review of research literature and content analysis) and quantitative (structural equation modeling) approach in terms of data collection method. In the first stage, using these findings, 15 experts (teachers, school administrators, education experts) were selected through semi-structured interviews and the interviews continued until data saturation. Theoretical sampling was used to select the experts, and to ensure validity, confirmability and member review techniques were used, and the content analysis method was used to analyze the data. In the quantitative part, the statistical population consisted of 4635 secondary school teachers in Urmia, of which 381 were selected using stratified random sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that was developed based on qualitative steps. Content validity (reviewed by five experts) was used to validate the tool, and Cronbach's alpha coefficient (0.78) was used to determine reliability. Finally, structural equation modeling was used to analyze quantitative data with LISREL software version 8.8..Findings: The results of data analysis showed that the factors affecting hybrid educational management in secondary schools were categorized into three main themes and six sub-themes. The main themes of human resource management, technology management, and educational management were identified, and an optimal model was obtained (p<0.05).Conclusion: Based on the research results, it can be said that the model fit indices are appropriate and the research model generally has a good fit with the data and provides the necessary criteria for optimal fit.

تبلیغات