گونه شناسی و مدل یابی عناصر مادی و طبیعی در قرآن کریم و دلالت های آموزشی- تربیتی آن برای دروس تخصصی
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناخت گونه های عناصر طبیعی مطرح در دروس تخصصی از منظر قرآن، جهت استخراج مدل توصیفی آن ها و دریافت دلالت های مرتبط آموزشی- تربیتی برای دروس تخصصی می باشد. تحقیق حاضر با توجه به چندوجهی بودن آن، ترکیبی از روش های کیفی جمع آوری، تحلیل و کدگذاری داده ها را به کار گرفته است. تحلیل و کدگذاری داده ها به شیوه استراتژی داده بنیاد با نرم افزار MAXQDA انجام شد و در سه بخش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و روش استنتاج از مبانی در بخش دلالت های آموزشی- تربیتی برای دروس تخصصی شکل گرفت. ابتدا خوانشی کامل از آیات قرآن انجام شد و سپس داده های مستخرج مربوط به موضوع را کدگذاری، دسته بندی و گونه شناسی نموده و مدل نهایی استخراج شده جهت استنباط دلالت های آموزشی- تربیتی مورد استناد قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 198 کد باز در رابطه با عناصر طبیعی در آیات قرآن وجود دارد که در قالب چهار کد انتخابی جماد، نبات، انسان و حیوان دسته بندی شده اند. چهار دسته فوق در مرحله بعد به سیزده کد محوری تقسیم شده اند. سپس این داده ها در دو بخش تحلیل شده و شش اصل «معرفت شناسی علمی از دریچه دین»، اصل «سبک شناسی و نقدشناسی علمی متون تخصصی»، اصل «فرارَوی از نظم به ناظم»، اصل «یقین به الله و صفات او»، اصل «اثبات حقانیت» و اصل «الگو و آیت قرار دادن طبیعت» برای دروس تخصصی استخراج گردید.Typology and Modeling of Material and Natural Elements in the Qur'an and Their Educational-Pedagogical Implications for Specialized Courses
The present study aims to identify the types of natural elements addressed in specialized courses from the perspective of the Qur'an, to derive a descriptive model for them, and to explore their related educational-pedagogical implications for specialized curricula. Given its multidimensional nature, this research employs a combination of qualitative methods for data collection, analysis, and coding. Data analysis and coding were conducted using a grounded theory strategy with MAXQDA software, encompassing open, axial, and selective coding. Additionally, an inferential approach was applied to extract educational-pedagogical implications for specialized courses. Initially, a comprehensive reading of Qur'anic verses was performed. The relevant data were then coded, categorized, and typologized. The final model was utilized to infer educational-pedagogical implications. The study's findings indicate the existence of 198 open codes related to natural elements in Qur'anic verses, categorized into four selective codes: inanimate objects (jamād), plants (nabāt), humans (insān), and animals (ḥayawān). These four categories were further divided into 13 axial codes. The analysis yielded six principles for specialized courses: Scientific epistemology through the lens of religion, Stylistics and critical analysis of specialized texts, transitioning from order to the Organizer, Certainty in Allah and His attributes, Establishing truth, and Viewing nature as a model and sign (āyah).