آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه متغیر شناختی استدلال ادراکی در اختلالات یادگیری خواندن و ریاضی و نارسایی بیش فعالی/نقص توجه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال های ریاضی، خواندن و نارسایی بیش فعالی/نقص توجه که در سال تحصیلی1401-1402 به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران مراجعه کردند بود.با شیوه نمونه گیری هدفمند 93 دانش آموز انتخاب شدند به نحوی که در هر یک از گروه های اختلال ریاضی، اختلال خواندن و نارسایی بیش فعالی/نقص توجه 31 دانش آموز قرار داشت.ابزار های مورد استفاده آزمون خواندن تبریزی(1378)، پرسشنامه مقیاس درجه بندی والدین کانرز (1386)، مجموعه آزمون استاندارد شده حساب یا آزمون پیشرفت تحصیلی و تشخیصی ریاضی شلو(1993) و آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم هنجارشده توسط عابدی، صادقی و ربیعی(1392) بود. سئوال پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بن فرونی نسخه هجدهم در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. از یافته ها می توان نتیجه گرفت فقط بین گروه های خواندن و ریاضی در متغیر استدلال ادراکی تفاوت معناداری وجود دارد(5/0P <) ؛ که گروه اختلال ریاضی عملکرد ضعیف تری نسبت به گروه اختلال خواندن دارد. به عبارتی دیگر می توان نتیجه گرفت استدلال ادراکی می تواند متغیر ویژه تری برای اختلال ریاضی باشد. لذا به متخصصان توصیه می شود در مواجه با کودکان دارای اختلال ریاضی در زمینه استدلال ادراکی اقدامات موثرتری انجام دهند.

Comparison of perceptual reasoning in groups of students with math and reading learning disorders and attention deficit hyperactivity disorder

The present study was conducted with the aim of comparing the cognitive variable of perceptual reasoning in reading and math learning disorders and attention deficit/hyperactivity disorder .The current research was of comparative causal type. The statistical population included second to fifth grade students suffering from math disorder, reading disorder and attention deficit/hyperactivity disorder who referred to learning disorders centers in Tehran in the academic year of 2023-2022. 93 students were selected with the purposeful sampling method, so that there were 31 students in each group of math disorder, reading disorder and attention deficit/hyperactivity disorder.The instruments used were Tabrizi reading test(2000) Conners Parents Scale for Assessing ADHD(2007), Set of standardized test of mathematics or Shalev academic achievement & diagnostic test of calculation(1993) and Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edittion standardized by Abedi, Sadeghi and It was Rabi'i (2013). Research question was analyzed using multivariate covariance analysis and Bonferroni post hoc test of the 18th version in SPSS software. From the findings, it can be concluded that there is a significant difference between the reading and math groups in the perceptual reasoning variable (P<0 /5) that the math disorder group has a weaker performance than the reading disorder group. From the findings, it can be concluded that perceptual reasoning can be a more special variable for math disorder. Therefore, experts are advised to take more effective measures in the field of perceptual reasoning when dealing with children with mathematical disorders.

تبلیغات