آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان کارکنان با رویکرد آموزشی می باشد. روش پژوهش به شیوه آمیخته که در مرحله اول از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل مصاحبه ها استفاده گردید و در بخش دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی پرسنل دارای سطح سلامت اعصاب و روان در کلانتری های انتظامی شیراز هستند. و بخش دلفی نیز شامل 15 نفر ازخبرگان درون و برون سازمانی می باشند.یافته ها: عوامل سازمانی موثر بر سلامت روان در شش بعد از جمله: مدیریت و رهبری ابزاری وآمرانه شامل 2 مؤلفه و 16 شاخص و بعد فرهنگ سازمانی شامل 7 مؤلفه و 23 شاخص و بعد جو سازمانی شامل 4 مؤلفه و 7 شاخص و بعد ساختار سازمانی شامل 3 مؤلفه و 12 شاخص و بعد استرس شغلی شامل دو مولفه و 7 شاخص و در نهایت آموزش بهداشت روان با 3 مولفه و9 شاخص شناسایی گردیدند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد ساختار سازمانی، جوسازمانی، استرس شغلی، مدیریت ابزاری و فرهنگ سازمانی و آموزش بهداشت روان می باشد. و سپس برای اولویت بندی با استفاده از تکنیک دلفی وبر اساس نظر خبرگان، بعد مدیریت و رهبری ابزاری، در اولویت اول، استرس شغلی و آموزش بهداشت روان در اولویت دوم، آموزش بهداشت روان در اولویت سوم، فرهنگ و جو سازمانی هر دو در اولویت چهارم و در نهایت وساختار سازمانی در اولویت پنجم به ترتیب به عنوان مهم ترین ابعاد عوامل موثر بر سلامت روان کارکنان شناسایی شدند.

Formulating the mental health model of Faraja employees with an educational approach

Purpose: The purpose of this research is to identify the organizational factors affecting the mental health of employees with an educational approach. The research method is a mixed method, in the first stage, the qualitative content analysis method was used to analyze the interviews, and in the second part, the Delphi technique was used. The statistical population of this research includes all the personnel with the level of mental and nervous health in the police stations of Shiraz. And the Delphi section also includes 15 internal and external experts.Findings: Organizational factors affecting mental health in six dimensions including: instrumental and authoritarian management and leadership including 2 components and 16 indicators, organizational culture dimension including 7 components and 23 indicators, organizational climate dimension including 4 components and 7 indicators, and organizational structure dimension including 3 components and 12 indicators, and the occupational stress dimension including two components and 7 indicators, and finally, mental health education was identified with 3 components and 9 indicators.Conclusion: organizational structure, organizational climate, job stress, instrumental management and organizational culture and mental health education. And then for prioritization using the Delphi Weber technique based on the opinion of experts, the dimension of management and instrumental leadership, in the first priority, job stress and mental health education in the second priority, mental health education in the third priority, organizational culture and atmosphere both in priority Fourth and finally, the organizational structure is the fifth priority as the most important factors affecting the mental health of employees

تبلیغات