هنجاریابی و تعیین ویژگی های روان سنجی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه یادگیری مستقل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه آگاهی از یادگیری مستقل و تعیین ویژگی های روان سنجی و ساختار عاملی آن در دانشجویان دانشگاه های شهر تهران پرداخته است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح گردآوری داده ها، جز تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش شامل 427 دانشجو که به صورت تصادفی از میان دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران در سال 96-95 انتخاب شدند، بودند. پس از جمع آوری داده ها، ابتدا پارامترهای سؤالات به وسیله نظریه کلاسیک برآورد گردید، پس از حذف سؤالات نامناسب اعتبار آزمون توسط آلفای کرونباخ، مقدار 90/0 محاسبه گردید و روایی واگرا و همگرای پرسشنامه با پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بررسی شد. به منظور برازش داده های پرسشنامه با مدل اولیه، تحلیل عاملی تأییدی توسط نرم افزار LISREL به کار گرفته شد و نیز برای تعیین ساختار پرسشنامه در جامعه ی دانشجویان دانشگاه های شهر تهران تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی و چرخش ابلیمن مورداستفاده قرار گرفت، پارامترهای سؤالات پرسشنامه توسط مدل چند ارزشی GRM با استفاده از نرم افزار R برآورد گردید. نتایج بیانگر این بود که همان سؤال هایی که در تحلیل کلاسیک از آزمون کنار گذاشته شدند اینجا نیز دارای ضریب تشخیص پایین بودند و توابع آگاهی آن ها نیز هیچ گونه آگاهی را در سطح صفت مورد اندازه گیری فراهم نکرد، درنهایت داده ها با مدل یک، دو و سه پارامتری و مدل GRM برازش داده شد، و بهترین مدل برای برازش داده ها مدل GRM بود. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها، پرسشنامه ی جدید با 37 سؤال منطبق با جامعه ی دانشجویان دانشگاه های شهر تهران به دست آمد.Standardization and determination the psychometric properties and examination of the factor analysis of the Awareness of Independing Learning Inventory among university students in Tehran.
The purpose of the current study has been adapting the AILI questionnaire and determining its psychometric properties and factor structure among the students of Tehran universities; which is an applied research considering the research goal; and a survey research considering the data collection plan. The sample included 427 students who were selected by random from the total population of students of universities of Tehran city in academic year 2016-2017. Having data collected, Question parameters were estimated using the classic theory; and after deletion of unsuitable questions, the Cronbach’s was 0.9. The Divergent and Convergent Validity of the questionnaire were examined using MSLQ questionnaire. In order to fit the questionnaire data to primary model, Confirmatory Factor Analysis was applied using LISREL software; and in order to determine the questionnaire structure in students of Tehran universities, Exploratory Factor Analysis by Main Component Method and rotating ablymn was applied. The parameters of the questions were estimated using GRM Polytomous model and R software. The results showed that the deleted questions in classic analysis had low detection coefficient in here; and their Awareness Functions did not provide any awareness at the level of the measured attribute. Finally, fit the data to one, two and three-parameter and GRM model. In conclusion, the best model to fit the data was GRM model. Considering the data analysis, the new questionnaire _adapted to students of Tehran universities _ was extracted.