تأثیر فناوری های نوین بر صنعت بیمه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر فناوری های نوین بر صنعت بیمه انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش بر اساس هدف پژوهش، از انواع پژوهش های کاربردی و از منظر رویکردی، جزء پژوهش های کیفی و تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش حاضر را خبرگان و متخصصان حوزه صنعت بیمه تشکیل می دهند که با روش در دسترس و گلوله برفی، تعداد 12 نفر متخصص برای نمونه پژوهش برگزیده شده اند. همچنین این پژوهش از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری داده ها و اطلاعات موردنیاز پژوهش حاضر، بهره گرفته است. یافته های پژوهش: 75 پیامد (شاخص) انقلاب چهارم صنعتی در صنعت بیمه شناسایی شد که در 9 مؤلفه و دو بعد طبقه بندی شدند. 9 مؤلفه سازمان دهنده (شش مؤلفه بعد نرم افزاری و سه مؤلفه بعد سخت افزاری) عبارت است از: 1- تحول مهارت ها (11 شاخص)؛ 2- امنیت سایبری، تقلب ها و تخلف های مدیریتی و بیمه ای (10 شاخص)؛ 3- مدیریت کارآمد صنعت بیمه (12 شاخص)؛ 4- جهانی شدن صنعت بیمه (7 شاخص)؛ 5- کاهش ریسک (8 شاخص)؛ 6- افزایش ضریب نفوذ بیمه (9 شاخص)؛ 7- تحول محصولات بیمه ای (4 شاخص)؛ 8- تغییر کمیت و کیفیت مشاغل و امکانات فیزیکی (5 شاخص)؛ 9- توسعه زیرساخت ها (9 شاخص).The impact of new technologies on the insurance industry
The aim of the research: The present research is conducted with the aim of studying the impact of new technologies on the insurance industry.
Research method: Based on the purpose of the research, this research is one of the types of applied research and from the perspective of approach, it is a part of qualitative research and thematic analysis. The statistical population of the current research is the experts and specialists in the field of insurance industry, who were selected by the available and snowball method, the number of 12 experts for the research sample. Also, this research has used the semi-structured interview tool to collect the data and information needed for the current research.
Research findings: After analyzing the data, 75 consequences (indicators) of the fourth industrial revolution were identified in the insurance industry, which were classified into 9 components and two dimensions. 9 organizing components (six components of the software dimension and three components of the hardware dimension) are: 1- Skills evolution (11 indicators) 2- Cyber security and management and insurance frauds and violations (10 indicators) 3- Efficient management of the insurance industry (12 indicators) 4- Globalization of the insurance industry (7 indicators) 5- Reduction of all types of risks (8 indicators) 6- Increasing insurance penetration (9 indicators) 7- Development of insurance products (4 indicators) 8- Change in the quantity and quality of jobs and physical facilities (5 indicators) 9- Infrastructure development (9 indicators).
insurance industry: New technologies: Information and Communications Technology: HR skills,