چکیده

پژوهش پیش رو، با هدف شناسایی و سنجش عوامل مؤثر بر حضور مجدد اعضاء در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان نوشهر انجام شده است. این پژوهش با روش پیمایشی و جامعه آماری کلیه اعضاء (کودک و نوجوانان 7-17 سال) که در تابستان 1403 به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشهر مراجعه کرده و نمونه آماری، شامل نود نفر و به شیوه نمونه گیری خوشه ای دومرحله ای انتخاب شده است. داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از آزمون های دوجمله ای، فریدمن، من ویتینی و کروسکال - والیس تحلیل شد. مهم ترین عوامل تمایل حضور مجدد در کانون در گروه های هدف؛ انگیزه های درونی، رفتار مربیان، منابع موجود، کارگاه ها (کارگاه های عمومی و تخصصی)، فضای مرکز و امکانات در نظر گرفته شده است. دیدگاه دختران و پسران درخصوص عوامل؛ فضای مرکز، امکانات و انگیزه های درونی متفاوت است، به گونه ای که دختران این عوامل را مؤثرتر می دانند. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد گروه های سنی بالاتر نسبت به گروه های سنی پایین تر، عامل استفاده از امکانات (فضای بازی، آمفی تئاتر، نور، سرمایش و گرمایش و...) را مؤثرتر می دانند. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که عوامل مؤثر بر تمایل حضور مجدد در کانون، تابع مجموعه ای از عوامل است که مهم ترین آن، رفتار مربیان است. نتایج پژوهش می تواند در سیاست گذاری های کلان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا هر نوع کتابخانه ای که به گروه کودک و نوجوان خدمات رسانی می کند، مفید واقع شود. 

Factors Influencing Children and Adolescents’ Willingness to Revisit the Intellectual Development Center

Objective:The libraries of the Intellectual Development Center for Children and Adolescents serve as vital spaces for personal growth, fostering social behavior, enhancing knowledge and creativity, and cultivating reading habits among young individuals. Identifying the factors that encourage children and adolescents to revisit the center is essential for developing strategies to enhance these contributing elements. This study aims to identify and measure the factors influencing members' decisions to return to the Intellectual Development Center for Children and Adolescents in Nowshahr.Method:This applied research adopts a descriptive survey approach, utilizing both field and library-based methods. Data were collected through a researcher-developed questionnaire. Initially, open-ended interviews were conducted with 30 visitors (aged 7–17) to the Nowshahr Intellectual Development Center to identify key factors influencing their willingness to return. Responses were categorized into six groups, and corresponding questionnaire items were developed. The final questionnaire comprised 24 items on a five-point Likert scale, with a Cronbach’s alpha reliability score of 0.81 (calculated using SPSS).The study population included all children and adolescents (aged 7–17) who visited the center during the summers of 1402 and 1403. Data analysis proceeded in three stages:Binomial test – Assessing the impact of each factor on revisit intention.Friedman test – Prioritizing the influencing variables.Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests – Examining the effects of gender and age, respectively, on respondents' perceptions.Findings:The primary factors influencing revisit intention were:Internal motivationTrainers' behaviorAvailable resourcesWorkshops (general and specialized)Center environmentFacilitiesGender differences were observed: girls rated the center’s environment, facilities, and internal motivation as more influential than boys did. Additionally, older participants placed greater importance on facilities (play areas, amphitheater, lighting, climate control, etc.).Conclusion:The findings indicate that revisit intention is shaped by multiple factors, with trainers' behavior being the most significant. The results align with Fishbein and Eisen’s theory of attitude and motivation, which posits that behavioral intention stems from personal attitudes and social norms, often influenced by role models (e.g., parents, peers, trainers).These insights can inform policy-making at intellectual development centers and libraries serving children and adolescents. The prioritized factors are:Trainers' behaviorMembers' internal motivationInformation resourcesCenter environmentFacilitiesWorkshops 

تبلیغات