محدوده جواز نظر به مخطوبه
آرشیو
چکیده
موضوع مقاله حاضر، «محدوده جواز نظر به مخطوبه» است. آرای فقهای شیعه درباره نگاه مرد به زنی که خواستار ازدواج با اوست، ذیل سه نظریه مطرح شده است: 1. محدودیت جواز نظر بر وجه و کفین؛ 2. جواز نظر بر وجه و کفین و محاسن؛ 3. جواز نظر بر تمام بدن بدون پوشش به استثنای عورت. با بررسی اقوال، قول دوّم به عنوان نظر صحیح مطرح شده است؛ چرا که با وجود نصوص صحیح بر جواز نظر بر بیش از وجه و کفین مخطوبه، محدودیت جواز نظر بر وجه و کفین، نوعی اجتهاد در مقابل نصّ است و از طرفی در روایات، اطلاقی نسبت به جواز نظر به تمام اعضای مخطوبه وجود ندارد و بر فرض وجود چنین اطلاقی، نصوص صحیح، مقیّد این اطلاق می باشد؛ در نتیجه قول دوّم، قول صحیح است که محدوده جواز نظر به مخطوبه، وجه و کفین و محاسن است.The Limit of the Permission to Look at Makhtoobeh
This paper is entitled “the Limit of the Permission to Look at Makhtoobeh</em>”. The views of Shiite jurists on a man’s permission to look at Makhtoobeh</em> (a woman who a man wants to marry), have been proposed in following three theories:1. permission to look at the face and hands 2. permission to look at the face, hands and hair; 3. permission to look at the whole uncovered body except the private parts. By examining these theories, we conclude that the second theory is the correct opinion; because despite authentic texts on the permission to look at the face and hands of the woman who a man wants to marry, limiting the permission to look at the face and hands is a kind of ijtihad against the text, and on the other hand, in the narrations, there is no presumption for the permission to look at the whole body of Makhtoobeh</em>, and on the assumption of such an application, it is limited by the authentic texts. Therefore, the second theory that permits looking at Makhtoobeh</em>’s face, hands and hair is correct.