بررسی تأثیر زبان شعر آزاد بر غزل امروز و ابعاد جغرافیای ادبی آن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
غزل یکی از محبوب ترین قالب های شعر فارسی است که به سبب قابلیت های منحصر به فردش از آغاز پیدایش خود تاکنون در شعر فارسی حضوری مستمر داشته است. در دوران معاصر، همگام و همراه با رواج شعر نیمایی تلاش ها برای ایجاد تحول در قوالب شعر فارسی به ویژه غزل، آغاز شد. این تحولات عمدتاً به جهت پویایی قالب مذکور و هماهنگی و متناسب کردن آن با تحولات جامعه صورت گرفته است. زمانی که شعر نیمایی در جامعه ادبی ایران رواج یافت و نیز با تکیه بر تحولات وسیعی که نیما و شاگردانش در عناصر مختلف غزل ایجاد کردند شاعران نوگرای معاصر با تلفیق غزل سنتی و شعر آزاد شعری را پدید آوردند که غزل نو نامیده شد. شعر نو در همه اشکالش بر زبان، بیان، اندیشه، بلاغت و زیبایی شناسی غزل اثر گذاشته و قصد این پژوهش بررسی تاثیر زبان شعر آزاد بر غزل امروز است. این تاثیرپذیری در حوزه «زبان» در شعر شاخص ترین شعرای جریان غزل نو شامل حسین منزوی، منوچهر نیستانی، سیمین بهبهانی، محمدعلی بهمنی و محمدسعید میرزایی با روش توصیفی - تحلیلی تبیین شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که شاعران این جریان با تکیه بر ظرفیت ها و پشنوانه غنی قالب غزل و نیز تعامل مثبت با جریان های نوی شعر معاصر به ویژه شعر آزاد، هر کدام به گونه ای از تکنیک ها و قابلیت های شعر آزاد در غزل خود بهره برده اند. ورود واژگان تازه، معمولی و محاوره ای به شعر، ترکیب های تازه، اضافه صفت بر اسم و... از جمله این تأثیرپذیری ها در حوزه زبان بوده است.Investigating the influence of free poetry language on today's sonnet and its literary geography dimensions
Ghazal is one of the most popular forms of Persian poetry, which has had a continuous presence in Persian poetry since its inception due to its unique capabilities. In the contemporary era, along with the popularity of Nimai's poetry, attempts were made to transform the forms of Persian poetry, especially Ghazal. These changes have been made mainly for the dynamism of the mentioned format and its coordination and matching with the changes in society. contemporary modernist poets created New Ghazal by combining traditional Ghazal and free poetry. New poetry in all its forms has influenced the language, expression, thought, rhetoric, and aesthetics of the sonnet, and this research aims to investigate the impact of the language of free poetry on today's sonnet. This effectiveness in the field of "language" in the poetry of the most prominent poets of the new Ghazal movement, including Hossein Manzavi, Manouchehr Nistani, Simin Behbahani, Mohammad Ali Bahmani, and Mohammad Saeed Mirzaei, has been explained with a descriptive-analytical method. The findings of this research show that the poets of this trend, relying on the capacities and rich content of the sonnet form, as well as positive interaction with the new trends of contemporary poetry, especially free poetry, The introduction of new, common, and colloquial words into poetry, new combinations, adding adjectives to nouns, etc. have been among these influences in the field of language.