آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل عوامل موثر بر بهبود مدیریت توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی در شهرستان نیمروز است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. در این پژوهش، جامعه آمارى، تمامی ساکنین و اهالی روستاهای واقع در شهرستان نیمروز که دارای سابقه فعالیت در زمینه کسب و کارهای کوچک خانگی هستند. در راستای فرضیه های تحقیق، متغیرها و شاخص های متعددی شناسایی و تعیین شدند، این شاخص ها در چهار گروه زیرساختی- کالبدی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و مدیریتی - نهادی دسته بندی شدند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد تأثیرگذارترین عامل اقتصادی در توسعه کسب و کارهای کوچک مقیاس در روستاهای شهرستان نیمروز، استفاده از تسهیلات و اعتبارات مناسب از طرف دولت و سازمان های متولی شدیدا احساس خواهد شد و در ارتباط با عامل اجتماعی-فرهنگی صرفاً مهم بودن عامل همکاری همسر در اشتغال زنان نمی تواند دلیل کافی باشد و سایر عوامل مطرح شده نیز دارای اهمیت هستند و در ارتباط با عامل زیر ساختی – محیطی، شاخص های راه های ارتباطی و شرایط اقلیمی منطقه جهت توسعه این نوع فعالیت مهم و اساسی هستند و در نهایت تأثیرگذارترین عامل مدیریتی- نهادی در توسعه کسب و کارهای کوچک صدور آسان مجوز مشاغل ویژه زنان بیان شده است. میانگین بعد اقتصادی با میانگین 56/3 بالاترین امتیاز و در واقع موثرترین عامل موثر در رونق کسب و کارهای کوچک مطرح شده و در ادامه بعد زیرساختی- کالبدی با میانگین 47/3 فرهنگی اجتماعی با میانگین 43/3و در نهایت در بعد نهادی مدیریتی با میانگین 35/3 بودند.

Small business development and entrepreneurship in border areas and providing solutions (Case study: Nimroz County)

Che purpose of this study is to investigate and analyze the factors affecting the management of small business and entrepreneurship development in Nimroz city. The research method is descriptive-analytical. In this study, the statistical population, all residents and residents of villages located in Nimroz city who have a history of activity in the field of small home businesses. In line with the research hypotheses, The results of the test of research hypotheses conducted by one-sample t-test show that the most effective economic factor in the development of small-scale businesses in the villages of Nimroz city, the use of appropriate facilities and credits by the government and Trustee organizations will be strongly felt, and in relation to the socio-cultural factor, the mere fact that the spouse cooperates in the employment of women can not be a sufficient reason, and other factors are also important, and in relation to the infrastructure-environmental factor, Indicators of communication channels and climatic conditions of the region are important and fundamental for the development of this type of activity, and finally. Also, the final result was determined in the study of the measured dimensions, the average economic dimension with an average of 3.56 has the highest score and in fact the most effective factor in the prosperity of small businesses and then the infrastructure-physical dimension with an average of 3.47 socio-cultural with The average was 3.43 and finally in the managerial institutional dimension with an average of 3.35.

تبلیغات