آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

در راستای جلب رضایت بیشتر گردشگران و سفر مجدد آن ها به سواحل شهر بندرعباس، پژوهش کمی حاضر، که با روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است، با هدف بررسی میزان رضایت مندی گردشگران از امکانات و خدمات ارائه شده به آن ها و شناسایی مهم ترین مشکلات توسعه گرشگری در سواحل شهر بندرعباس و همچنین شناسایی مهم ترین راهکارهای توسعه گردشگری در این منطقه از دیدگاه گردشگران انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه گردشگران سواحل شهر بندرعباش تشکیل می دهد که با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده و به صورت کاملاً تصادفی مورد پرسشگری قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان داد با وجود اینکه بیش از 50 درصد گردشگران دارای تحصیلات دانشگاهی بوده اند و بیش از 40 درصد آن ها، مدت اقامت 5 روز و بیشتر از آن را مد نظر داشته اند، میزان رضایت مندی گردشگران از امکانات و خدمات ارائه شده با آن ها با میانگین 817/2، پایین تر از حد متوسط بوده است. نتایج پژوهش در خصوص مهم ترین چالش های امکانات و خدمات ارائه شده به گردشگران در محدوده مطالعاتی نشان داد 5 چالش اساسی شناسایی شده توانسته اند 78/71 درصد از واریانس متغیر وابسته پژوهش را تبیین نمایند. چالش های شناسایی شده به ترتیب میزان اهمیت آن ها عبارت اند از: خدمات زیرساختی رفاهی (45/17)، بهداشت سلامت (51/16)، نظارتی مدیریتی (16/16)، امنیتی (88/12) و قانونی (71/8).

Identification and Prioritization of Traveler Satisfaction Requirements for Coastal Tourism Functions and Infrastructures (Case Study: Bandar Abbas Beach)

In order to attract more tourists and travel again to Bandar Abbasbeach, the present quantitative research, conducted by a descriptive-analytic method, aims to assess the satisfaction of tourists with the facilities and services provided to them andidentify the most important problems in tourism development in Bandar Abbasbeach, as well as determine the most significant strategies for the tourism development in this area from tourists’perspectives. The research statistical population consisted of all tourists of Bandar Abbasbeach. Using Cochran formula, 384 participants were considered as a statistical sample and they were randomly questioned. The research results showed that although more than 50% of tourists held university education, more than 40% of them had a five-day stay in mind, the their degree ofsatisfaction with facilities and services provided for them was 2.817 which is below the moderate level.The research results regarding the most important challenges to the facilities and services offered to tourists in the study area showed that 5 identified basic challenges could explain 71.78% of variance of the research dependent variable. The identified challenges are the following: Welfare infrastructure services (17.45), health (16.51), management supervision (16.16), security (12.88), and legal services (8.71). Moreover,

تبلیغات